Skip to main content
Hellenic Republic Ministry of National Defence

Ομιλία ΥΕΘΑ κ. Νικολάου Παναγιωτόπουλου στην Επιτροπή Δημοσίων Επιχειρήσεων, Τραπεζών, Οργανισμών Κοινής Ωφελείας & Φορέων Κοινωνικής Ασφαλίσεως

Ομιλία ΥΕΘΑ κ. Νικολάου Παναγιωτόπουλου στην Επιτροπή Δημοσίων Επιχειρήσεων, Τραπεζών, Οργανισμών Κοινής Ωφελείας & Φορέων Κοινωνικής Ασφαλίσεως
Ομιλία ΥΕΘΑ κ. Νικολάου Παναγιωτόπουλου στην Επιτροπή Δημοσίων Επιχειρήσεων, Τραπεζών, Οργανισμών Κοινής Ωφελείας & Φορέων Κοινωνικής Ασφαλίσεως

ΠΡΩΤΟΛΟΓΙΑ

«Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Σήμερα έχω τη χαρά να προτείνω από το Σώμα της Επιτροπής, τη νέα Διοίκηση των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων, από δύο στελέχη τα οποία νομίζω ότι διαθέτουν το μείγμα της εμπειρίας πάνω στο αντικείμενο, αλλά και της θητείας στην αγορά, ώστε να αναλάβουν το πολύ δύσκολο πραγματικά εγχείρημα να οδηγήσουν τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα στην επόμενη ημέρα, δεδομένης και της συνολικής στρατηγικής εξαγγελίας που έχουμε κάνει για την αναβάθμιση της Εθνικής μας Αμυντικής Βιομηχανίας.

Πληροφοριακά, για να σας θυμίσω περισσότερο, οφείλω να σας πω ότι τα ΕΑΣ ιδρύθηκαν το 2014, μετά τη συγχώνευση της Εταιρείας Ελληνικού Πυριτιδοποιείου και Καλυκοποιείου, γνωστότερης ως ΠΥΡΚΑΛ και της Ελληνικής Βιομηχανίας Όπλων Α.Ε., γνωστότερης ως ΕΒΟ. Δραστηριοποιούνται στην ανάπτυξη και παραγωγή όπλων φορητού οπλισμού, οπλικών συστημάτων, πυραυλικών συστημάτων, πυρομαχικών, παρελκομένων κι ανταλλακτικών όπλων φορητού οπλισμού. Επίσης, με την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό όπλων και οπλικών συστημάτων, συντήρηση όπλων και πυραυλικών συστημάτων, έλεγχο, αξιολόγηση, συλλογή, αποστρατικοποίηση απαξιωμένων πυρομαχικών.

Κατά πάσα πιθανότητα, μία από τις πρώτες εργασίες που θα αναλάβει η εταιρεία - και η νέα διοίκηση βέβαια - θα είναι η συνέχιση της καταστροφής των ναρκών, την οποία βάσει της σύμβασης της Οτάβας έχει δεσμευτεί να υλοποιήσει η χώρα μας. Έχουν καταστραφεί από το περίπου 1,5 εκατομμύριο στο σύνολο των ναρκών που κατά τη συμβατική μας υποχρέωση έπρεπε να καταστρέψουμε, περίπου 1,2 εκατομμύριο. Απομένουν γύρω στις 350 χιλιάδες νάρκες κι αυτό θα γίνει από τα ΕΑΣ μέσα από την πρόταση, το χρονοδιάγραμμα που θα προτείνει η νέα εταιρεία, διότι όπως σας είπα αυτό αποτελεί και συμβατική μας υποχρέωση, στο πλαίσιο διεθνούς μάλιστα σύμβασης.

Ο κύριος μέτοχος των ΕΑΣ είναι το Υπουργείο Οικονομικών ενώ η εταιρεία εποπτεύεται από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Το πρόβλημα με τα περισσότερα στοιχεία της αμυντικής μας βιομηχανίας είναι ότι το Υπουργείο Οικονομικών είναι ο κύριος μέτοχος, αλλά ασφαλώς δεν είναι ο κύριος συμμέτοχος στις αγωνίες για την αναβίωση ή εν πάση περιπτώσει τη θέση σε βιώσιμη και λειτουργική πορεία όλων των εταιρειών της αμυντικής μας βιομηχανίας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία και τη συσσώρευση προβλημάτων, από προβλήματα ταμειακής ρευστότητας μέχρι προβλήματα στην ομαλή εκτέλεση παραγγελιών, ιδίως όταν λόγω της μη ανταγωνιστικότητας αυτών των εταιρειών δεν είμαστε σε θέση να προσελκύσουμε δουλειές από το εξωτερικό, δουλειές αμυντικής φύσεως βέβαια, αλλά οι εταιρείες αυτές έχουν ως μοναδικό πελάτη τις Ένοπλες Δυνάμεις.

Και δεδομένης της οικονομικής δυσκολίας των Ενόπλων Δυνάμεων να ανταπεξέλθουν και να χρηματοδοτήσουν παραγγελίες ουσιαστικής σημασίας για την άρτια επιχειρησιακή κατάσταση των Ενόπλων Δυνάμεων, προκύπτουν τα προβλήματα. Άρα, η άσκηση που πρέπει να λύσουμε είναι αφενός να καταστήσουμε τις βιομηχανίες αυτές- δεν είναι και πολλές έτσι κι αλλιώς- ανταγωνιστικές κι από εκεί και πέρα με πνεύμα εξωστρέφειας της Διοίκησης και τη στήριξη ασφαλώς της Πολιτείας, της Πολιτικής Ηγεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και ευρύτερα, να μπορέσουν αυτές οι εταιρείες να χαράξουν τη νέα τους πορεία, να καταστούν ανταγωνιστικές, να μπορούν να εξυπηρετούν στους χρόνους που πρέπει όχι μόνο τις Ένοπλες Δυνάμεις, αλλά και ενδεχομένως Ένοπλες Δυνάμεις ξένων χωρών, εκτελώντας παραγγελίες, παράγοντας οικονομικό αντικείμενο, προσθέτοντας περαιτέρω στο ΑΕΠ της χώρας.

Απασχολούν τα ΕΑΣ περίπου 500 άτομα. Η οργανωτική τους δομή αποτελείται από το Διοικητικό Συμβούλιο, τον Πρόεδρο του Δ.Σ. και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο. Επίσης, από Διευθύνσεις αρμόδιες για την έρευνα και την ανάπτυξη, τις πωλήσεις και το μάρκετινγκ, τον προγραμματισμό, τον συντονισμό και τον έλεγχο της παραγωγής, τον στρατηγικό σχεδιασμό, τον εσωτερικό έλεγχο, τη διαχείριση ανθρώπινων πόρων, τα οικονομικά και τα εργοστάσια της εταιρείας.

Οι βιομηχανικές εγκαταστάσεις των ΕΑΣ εδρεύουν στα παρακάτω τέσσερα συγκροτήματα εργοστασίων. Πρώτον το εργοστάσιο Υμηττού, τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας, η έδρα είναι εκεί. Δραστηριοποιείται στην παραγωγή πυρομαχικών φορητού οπλισμού, βομβών ασκήσεων αεροπορίας, καθώς επίσης και στην παραγωγή των μεταλλικών μερών πυρομαχικών μεσαίων και μεγάλων διαμετρημάτων. Επίσης και των κεφαλών μάχης των πυραύλων «STINGER και «IRIS» και γεμισματοδόχων προωθητικών γεμισμάτων.

Το εργοστάσιο του Αιγίου δραστηριοποιείται στην παραγωγή οπλισμού, δηλαδή πιστόλια, υποπολυβόλα, τυφέκια, πολυβόλα, οπλοπολυβόλα, όλμους, παρελκόμενα φορητού οπλισμού, κάνες μικρών και μεσαίων διαμετρημάτων.

Αφού αποτελεί εξαγγελία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, η οποία έχει υιοθετηθεί κι από τον Πρωθυπουργό, ο σχεδιασμός και η δημιουργία του νέου εθνικού όπλου, θα έλεγα ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό αυτό το εθνικό όπλο ή μέρος αυτού να μπορέσει να κατασκευαστεί κι από την ελληνική εγχώρια αμυντική βιομηχανία. Ασφαλώς, το πλέον αρμόδιο κομμάτι της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας για να φέρει αυτό εις πέρας είναι τα ΕΑΣ. Αυτό ως μία ιδέα για μία στρατηγική στόχευση, η οποία θα μπορούσε να υιοθετηθεί από τη νέα Διοίκηση.

Τρίτον, η μονάδα του Λαυρίου, που δραστηριοποιείται στη γόμωση και συναρμολόγηση πυρομαχικών μεσαίων και μεγάλων διαμετρημάτων, βομβών αεροπορίας, αντιαρματικών πυρομαχικών και κεφαλών μάχης πυραύλων και τέταρτον, η μονάδα της Μάνδρας που δραστηριοποιείται στην κατασκευή και συντήρηση οπλικών συστημάτων, την παραγωγή εξωτερικών φορτίων αεροσκαφών, την κατασκευή και συναρμολόγηση ναυτικών πύργων με πυροβόλα 30 χιλιοστών κλπ, δεν είναι της παρούσης, δεν νομίζω ότι τόση διείσδυση στη λεπτομέρεια έχει σημασία.

Υπάρχουν αρκετές συμβάσεις οι οποίες αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη όσον αφορά την παραγωγή αυτών των στοιχείων πυρομαχικών κλπ.

Να κάνω μόνο ένα σχόλιο ως προς τις προοπτικές και να αφήσω τους υποψηφίους να αναπτύξουν τις θέσεις τους και να σας εξηγήσουν γιατί πρέπει να τους υποστηρίξουμε ώστε να αναλάβουν τη διοίκηση της εταιρείας.

Αυτή τη στιγμή, η εταιρεία είναι γεγονός ότι βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή, καθοριστική για τη μετέπειτα πορεία της, αλλά με ορατές δυσχέρειες όσον αφορά την επίτευξη οικονομικής αυτάρκειας. Σας εξήγησα κάποιους από τους λόγους, ασφαλώς το πρώτο ζήτημα το οποίο θα πρέπει να καταπιαστούν, να επιλύσουν οι κύριοι της νέας διοίκησης θα είναι πώς να βάλουν αυτή την εταιρεία στον ίσιο δρόμο, ιδίως όσον αφορά την προοπτική της και τη δυνατότητά της να καταστεί ξανά ανταγωνιστική.

Εκτός από το πρόβλημα του υψηλού λειτουργικού κόστους, η εταιρεία έχει να αντιμετωπίσει την έλλειψη ταμειακής ρευστότητας, μόνιμο θέμα με τα στοιχεία της αμυντικής μας βιομηχανίας, λόγω αδυναμίας δανεισμού από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, καθώς και αδυναμία χρηματοδότησης για αγορά πρώτων υλών, όπως ανέφερε η εταιρεία στα πεπραγμένα του προηγούμενου έτους.

Κάποια από τα μέτρα ανακούφισης της οικονομικής δυσπραγίας αφορούν ενδεχομένως και την εξέταση της αύξησης του ποσοστού της προκαταβολής που έχουν λάβει τα ΕΑΣ για συγκεκριμένες συμβάσεις. Η χρηματοδότηση της εταιρείας από το Υπουργείο Οικονομικών ένα αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου της είναι ένα θέμα που πρέπει να περάσει όπως καταλαβαίνετε από το Υπουργείο Οικονομικών το οποίο λόγω αναρμοδιότητας ή μη συνάφειας δεν είναι πάντα έτοιμο να συνδράμει οικονομικά τις εταιρείες της αμυντικής μας βιομηχανίας. Επίσης, η εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών της, ενώ εκτιμάται ότι χρήζει μνείας η αξιοσημείωτη αύξηση των πωλήσεών της κατά το πρώτο εξάμηνο του 2019.

Επομένως, αυτό και μόνο το στοιχείο δείχνει ότι υπάρχει περιθώριο, υπάρχει δυναμική, η εταιρεία είναι ακόμα σε θέση να προσελκύσει και να εκτελέσει δουλειές, να κλείσει νέες συμβάσεις, να κινηθεί ανταγωνιστικά, ιδίως στο διεθνές περιβάλλον, όχι μόνο εξαρτώμενη από την απασχόληση που της παρέχεται από τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά πρέπει χρησιμοποιώντας αυτό ως μία στέρεα βάση να δούμε με ποιους τρόπους και με ποιες μεθόδους management και παρεμβάσεις θα καταστεί ικανή να το κάνει αυτό με συνέπεια και σταθερότητα και οικονομικό αποτέλεσμα, διότι αναμφίβολα και το οικονομικό αποτέλεσμα αν μιλάμε για μία επιχείρηση παίζει κι αυτό όπως και να το κάνουμε το ρόλο του. Μόνο τότε θα μπορέσει να σταθεί όχι μόνο αυτή η εταιρεία, αλλά και η αμυντική μας βιομηχανία στο σύνολο της στα πόδια της με ό,τι ευεργετικότατο αυτό συνεπάγεται για την υποβοήθηση του έργου των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας.

Δεν μπορεί μία χώρα σαν την Ελλάδα - αυτό αποτελούσε πάντα πεποίθηση μου - με τέτοιες ενεργές Ένοπλες Δυνάμεις, ιδίως υπό το περιβάλλον των συγχρόνων προκλήσεων ασφαλείας που αντιμετωπίζουμε στην ευρύτερη περιοχή μας, να μη μπορεί να στηριχθεί βάσιμα στην εγχώρια Αμυντική Βιομηχανία.

Νομίζω ότι η ανάπτυξη της εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας για την οποία μίλησα πριν από λίγο στην ενημέρωση που κάναμε στην Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας τόσο σε επίπεδο καινοτομίας όσο και σε επίπεδο στήριξης των υφιστάμενων δράσεων και εργασιών για την παραγωγή πυρομαχικών και λοιπού υλικού, θα μπορέσει να προσφέρει ανεκτίμητες υπηρεσίες και ανεκτίμητο έργο όσον αφορά τη στήριξη των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας κι αυτό είναι επιβεβαιωμένο όπως σας είπα και από την συγκεκριμένη γεωπολιτική συγκυρία.

Με αυτά τα λόγια, για να μη σας ταλαιπωρώ άλλο, κ. Πρόεδρε, νομίζω ότι εγώ έκανα την εισαγωγική μου τοποθέτηση και μπορεί να συνεχιστεί η διαδικασία.

Σας ευχαριστώ».

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

«Κύριε Πρόεδρε, ευχαριστώ που μου δίνετε το λόγο. Επί όσων ερωτήθηκα τουλάχιστον, οφείλω να πω και θα ξεκινήσω από το τέλος, πάνω σε αυτά που είπε ο κ. Δαβάκης. Ναι, όντως, η παρούσα Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας έχει έναν άλλο σχεδιασμό για την τόνωση της Αμυντικής Βιομηχανίας. Αναπόφευκτα σε αυτό θα πάμε μαζί με τις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής. Είναι για εμένα ζήτημα στρατηγικής σημασίας για τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας, να μπορεί να βασίζεται σε μια τουλάχιστον ανταγωνιστική, αλλά και υποβοηθητική του έργου της Αμυντική Βιομηχανία. Τα είπα και νωρίτερα στην Επιτροπή, στη Συνεδρίαση στην Αίθουσα «Ι. ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ» του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

Μας απασχολεί τόσο η βιωσιμότητα των υφισταμένων στοιχείων της Αμυντικής Βιομηχανίας, ασφαλώς, μέχρι κι η επέκταση και ενίσχυση της εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας και σε νέες δραστηριότητες, όπως είναι ας πούμε, η νέα γραμμή παραγωγής του αμιγώς ελληνικής κατασκευής μη επανδρωμένου οχήματος που για εμένα θα έπρεπε ήδη να δρομολογηθεί, αλλά τουλάχιστον σε επίπεδο εξαγγελίας και πολιτικής πρόθεσης το κάναμε προσφάτως.

Επομένως, ναι, πρέπει να στηριχθεί η εγχώρια Αμυντική Βιομηχανία. Ένα από τα στοιχεία της είναι τα ΕΑΣ. Τόσο ο κ. Καλαματιανός που ρώτησε όσο και ο κ. Κωνσταντινόπουλος, θα έλεγα ότι εξέφρασαν έναν προβληματισμό ως προς την βιωσιμότητα ή την επιβίωση των ΕΑΣ. Ο κ. Κωνσταντινόπουλος ρώτησε εάν πρόκειται να μπουν σε εκκαθάριση, ο κ. Καλαματιανός εάν πρόκειται να διατηρηθεί ο δημόσιος χαρακτήρας των ΕΑΣ. Κατ’ αρχήν, εάν μπορούσα να κάνω μια πρόβλεψη ότι σε δεδομένο χρονικό διάστημα από σήμερα τα ΕΑΣ θα μπουν σε εκκαθάριση, θα ήταν ανώφελη αυτή η διαδικασία. Θα περιμέναμε τον εκκαθαριστή να μας δώσει τον απολογισμό του για την τρέχουσα θέση της εταιρείας. Ασφαλώς και θα αναλάβει νέα Διοίκηση. Θα προσπαθήσει να δει ποια είναι η υφιστάμενη κατάσταση, τι παραλαμβάνει, ποια είναι η τρέχουσα θέση της εταιρείας και από κει και πέρα θα προτείνει και μεταξύ άλλων θα σχεδιάσει τα επόμενα βήματα για την εταιρεία και φυσικά εδώ είμαστε ως Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και Υπουργείο Οικονομικών - θέλω να ελπίζω ότι θα το καταστήσουμε συμμέτοχο και όχι απλά οικονομικό μέτοχο - για να μπορούμε, όπως μπορούμε, να βοηθήσουμε να επιβιώσει αυτή η εταιρεία και να παράξει το έργο που μπορεί να παράξει.

Ο δημόσιος χαρακτήρας δεν είναι ταμπού, ούτε φετίχ, αλλά νομίζω ότι καλό θα ήταν μία ευρύθμως λειτουργούσα, βιώσιμη και ανταγωνιστική εταιρεία της Αμυντικής Βιομηχανίας, να είναι δημόσια.

Έχει κατά καιρούς, ίσως θα το έχετε ακούσει, αναζητηθεί ο δρόμος εξεύρεσης επενδυτικών σχημάτων για την Αμυντική μας Βιομηχανία. Ακούστηκαν πράγματα για τα Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά, ακούγονται πράγματα για την ΕΑΒ, για τα ΕΑΣ, για την ΕΛΒΟ.

Αυτά είναι στο τραπέζι, αλλά δεν είναι μία διαδικασία η οποία προκύπτει από τη μία μέρα στην άλλη. Εγώ περισσότερο θα ήθελα να τη δω στο πλαίσιο ενός στρατηγικού επενδυτή ο οποίος έρχεται στο πλαίσιο μιας στρατηγικής συνεργασίας μεταξύ δύο χωρών, ας πούμε της Ελλάδας και του Ισραήλ, διότι ακούστηκαν διάφορα. Να σας πω εδώ για να μην παρεξηγηθώ ότι δεν γίνομαι αποδέκτης συγκεκριμένων προτάσεων, αλλά θεωρητικά αναζητούνται σχήματα.

Από εκεί και πέρα όμως, θα θέλαμε τα ΕΑΣ να λειτουργούν και να παράγουν έτσι ώστε να μπορούν να υποστηρίξουν τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων και να προσελκύσουν βέβαια ως ανταγωνιστική εταιρεία και δουλειές από το εξωτερικό. Ποτέ καμία εταιρεία από τη μικρή μου εμπειρία στο επιχειρείν δεν μπόρεσε να επιβιώσει με έναν πελάτη ή ενάμιση πελάτη, ιδίως όταν αυτός ο πελάτης είναι λόγω και της δύσκολης οικονομικής καταστάσεως κακοπληρωτής. Χρειάζεται δηλαδή, εξωστρέφεια και αναζήτηση αγορών, αλλά με ένα δεδομένο κατά νου, ότι η βάση είναι πολύ συγκεκριμένη.

Να πω κάτι και για τα ΤΟΜΑ της Αιγύπτου, τα τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού. Αυτό είναι ένα ακόμα στοιχείο της «προίκας» που παραλαμβάνουν τα ΕΑΣ. Πρόκειται να εκδοθεί μία άδεια εξαγωγής αυτού του υλικού το οποίο θα ανακατασκευαστεί στα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα. Η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου ήταν επιφυλακτική, μάλλον αρνητική ως προς την έκδοση αυτής της άδειας εξαγωγής, διότι παρενέβη μία ενδιάμεση Κυπριακή εταιρεία για λογαριασμό των Αιγυπτίων, στην κυριότητά των οποίων βέβαια ανήκουν αυτά τα 92 οχήματα. Ήρθησαν αυτές οι επιφυλάξεις, γίνονται κινήσεις για να εκδοθεί η άδεια εξαγωγής, απλά η μία εταιρεία θα επικοινωνήσει με τα ΕΑΣ και τα ΕΑΣ θα παρέμβουν στο Υπουργείο Ανάπτυξης προκειμένου να εκδοθεί αυτή η άδεια και το υλικό αυτό να μπορεί να εξαχθεί, αφήνοντας κι ως παρακαταθήκη στην ΕΑΣ το έργο της ανακατασκευής του.

Όσον αφορά το ερώτημα του κ. Βίτσα, γιατί αλλάζουμε αυτή τη διοίκηση. Κοιτάξτε, επί της προηγούμενης Κυβέρνησης η διοίκηση των ΕΑΣ άλλαξε τρεις φορές. Εγώ νόμιζα ότι σας αρέσουν οι συχνές αλλαγές κ. Βίτσα, όμως σε κάθε περίπτωση εμείς θεωρούμε κι αυτό αποτελεί εκτίμησή μας ότι μπορούμε να συνεννοηθούμε καλύτερα με στελέχη τα οποία γνωρίζουμε κι επιλέγουμε να αναλάβουν αυτό το δύσκολο έργο. Γιατί δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το έργο είναι δύσκολο κι οι προκλήσεις και δυσκολίες μεγάλες.

Θα ήθελα καλή τη πίστει να αφήσουμε τη νέα διοίκηση να κριθεί από το αποτέλεσμα. Παραλαμβάνει μία κατάσταση η οποία έχει όπως σας είπα, μεγάλα «αγκάθια», αλλά έχει και κάποια θετικά στοιχεία, κάποιες θετικές προοπτικές. Πρόκειται για ανθρώπους που αφενός, όπως επισήμανε σωστά η κ. Γιαννάκου, προέρχονται κι από την εταιρεία, αλλά κι από την αγορά με την ευρύτερη έννοια, επομένως διαθέτουν και την ειδική τεχνογνωσία και την γενική συγκρότηση να παράξουν έργο. Μερικές φορές ο συνδυασμός και η αλληλοσυμπλήρωση λειτουργούν προς όφελος του αποτελέσματος, αλλά πρέπει ασφαλώς να το δούμε αυτό στην πράξη κι αυτή την πρόκληση είμαι σίγουρος ότι αποδέχονται κι οι ίδιοι.

Το μόνο που μπορώ να πω εγώ για να το κλείσω είναι ότι εμείς θα προσπαθήσουμε να τους συνδράμουμε. Το πρώτο που μπορούμε να κάνουμε σε αυτή την κατεύθυνση είναι να ενεργοποιήσουμε και το Υπουργείο Οικονομικών αναπόφευκτα, διότι το Υπουργείο Οικονομικών είναι ο κύριος μέτοχος, αλλά όπως σας είπα, όπως συμβαίνει και με την ΕΑΒ, η οποία μας απασχολεί ιδιαιτέρως αυτές τις μέρες, θα πρέπει αν μη τι άλλο να είναι θετικό απέναντι στις προτάσεις και τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουμε εμείς ως Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, διότι σε εμάς τελικά έρχεται και αναφέρεται εξ αντικειμένου ή λογοδοτεί εκ του αποτελέσματος αυτή η εταιρεία, αλλά κι όλες οι εταιρείες της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας.

Με αυτά τα λόγια και πάλι θα ήθελα να ευχαριστήσω τους δύο κυρίους, να τους ευχηθώ όλα να πάνε καλά και εφόσον ψηφιστούν από την Επιτροπή μας σήμερα. Γνωρίζουν, τελούν εν επιγνώσει ότι αναλαμβάνουν ένα δύσκολο έργο, αλλά από εκεί και πέρα νομίζω με σκληρή δουλειά, αρκετή φαντασία και τη συνδρομή όλων ημών που μπορούμε να τους συνδράμουμε, μπορούν να καταστήσουν τα ΕΑΣ ανταγωνιστικό κομμάτι της Αμυντικής μας Βιομηχανίας».