Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ελληνική Δημοκρατία Υπουργείο Εθνικής Άμυνας

Ομιλία ΥΕΘΑ κ. Νικολάου Παναγιωτόπουλου στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση για τον Προϋπολογισμό του 2020

Ομιλία ΥΕΘΑ κ. Νικολάου Παναγιωτόπουλου στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση για τον Προϋπολογισμό του 2020
Ομιλία ΥΕΘΑ κ. Νικολάου Παναγιωτόπουλου στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση για τον Προϋπολογισμό του 2020

«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Είναι ιδιαίτερη τιμή και ευθύνη να βρίσκομαι σήμερα ενώπιον του Σώματος, ως επικεφαλής του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Αυτή τη στιγμή, νιώθω περισσότερο βάρος ευθύνης. Αυτό όμως, δεν το εκλαμβάνω ως πρόβλημα, αλλά ως πρόκληση και στις προκλήσεις κάνουμε ακόμα περισσότερη προσπάθεια να ανταπεξερχόμαστε.

Ευθύνη λοιπόν, ως επικεφαλής ενός Υπουργείου που όποτε απαιτήθηκε στάθηκε και στέκεται στο ύψος των περιστάσεων, είτε αυτές σχετίζονται με την προσαρμογή στις σύνθετες και ολοένα και πιο περίπλοκες προκλήσεις Ασφαλείας στην περιοχή μας, είτε με την ευθεία αμφισβήτηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων μας από προκλητικούς, αμετανόητους και πλέον απροκάλυπτα επιθετικούς γείτονες, είτε ακόμα και με τη συνδρομή του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας στην προσπάθεια εξόδου από την κρίση, μιας και μιλούμε σήμερα για δημοσιονομικά στοιχεία, στο πλαίσιο της συζήτησης για την ψήφιση του Κρατικού Προϋπολογισμού, με τον οποίο σηματοδοτείται και επίσημα πλέον ότι η Ελλάδα εισέρχεται σε περίοδο κανονικότητας, σταθερότητας και Ανάπτυξης.

Αυτούς τους χαρακτηρισμούς χρησιμοποίησα κατά τη συζήτηση των προγραμματικών δηλώσεων της Κυβέρνησης και πλέον αισθάνομαι ότι αυτό αποτυπώνεται επίσημα στο Σχέδιο Προϋπολογισμού.

Είναι φανερό, ακόμα και σε αυτούς που δεν το παραδέχονται, ότι κάτι έχει αλλάξει στην Ελλάδα εδώ και πέντε μήνες. Ήδη έχουν απενοχοποιηθεί - αποδαιμονοποιηθεί θα έλεγα - οι έννοιες των επενδύσεων, της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και των υγιών δυνάμεων της αγοράς που μπορούν να ωθήσουν τελικά στην Ανάπτυξη, στην τόνωση της Απασχόλησης κι ασφαλώς στην αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών και στην ευημερία, με την παραγωγή πλούτου και τη διάθεση του πλεονάσματος του πλούτου που προκύπτει από αυτή τη διαδικασία παραγωγής για να στηριχθούν οι πιο ευάλωτες ομάδες και άλλες δράσεις που χρειάζεται η συντεταγμένη Πολιτεία, με ταυτόχρονη πάντα επιτήρηση των δημοσιονομικών δεσμεύσεων της χώρας.

Βρισκόμαστε εδώ, για να συζητήσουμε για έναν Προϋπολογισμό ευθύνης, δικαιοσύνης και ελπίδας.

Προϋπολογισμός ευθύνης τόσο, πρωτίστως, έναντι των νέων γενεών, έτσι ώστε να μην υποθηκεύεται το μέλλον τους στη βάση επιπόλαιων και πρόσκαιρων παροχών - μέτρων παροχολογίας - όσο και έναντι των εταίρων μας που θέλουν ενδελεχή μελέτη κόστους και δημοσιονομικών επιπτώσεων με σαφή πρόβλεψη κάθε πηγής χρηματοδότησης, έτσι ώστε να μην τίθεται σε κίνδυνο η δημοσιονομική ισορροπία.

Προϋπολογισμός δικαιοσύνης, καθώς οι πρόσφατες μειώσεις του ΕΝΦΙΑ, η βελτίωση του πλαισίου ρυθμίσεων οφειλών των ιδιωτών προς την Εφορία, η μείωση της φορολόγησης των επιχειρήσεων, μεταξύ άλλων μέτρων που καταδεικνύουν τη συστηματική προσπάθεια να αποκατασταθούν αδικίες οι οποίες έλαβαν χώρα τα τελευταία έτη σε βάρος της ελληνικής κοινωνίας, με γνώμονα προκαταλήψεις ταξικής φύσεως. Λιγότεροι φόροι, λιγότερα βάρη στους πολλούς, ιδίως στη μεσαία τάξη. Αυτό είναι γεγονός.

Προϋπολογισμός ελπίδας, διότι ενσωματώνονται θετικοί και μάλιστα βελτιούμενοι ως προς τις προβλέψεις ρυθμοί Ανάπτυξης, δημοσιονομικά πλεονάσματα χωρίς υπερβολές που στραγγαλίζουν την οικονομία, περαιτέρω μείωση της ανεργίας, αύξηση σημαντικών δεικτών για την οικονομία παντού.

Οι προβλέψεις αποτυπώνουν το κλίμα αισιοδοξίας και προσδοκίας, ανάπτυξης της τάξης του 2,8% και μάλιστα εν μέσω όχι της καλύτερης δυνατής διεθνούς συγκυρίας, πρωτογενές πλεόνασμα 3,56% ως πρώτο βήμα για την αξίωση της διαπραγμάτευσης σχετικών πλεονασμάτων στο μέλλον, δηλαδή δείγμα αξιοπιστίας για μελλοντική βελτίωση και από την άλλη πλευρά πρωτογενές πλεόνασμα που δεν οδηγεί σε υπερβολές που πνίγουν την οικονομική δραστηριότητα και την οικονομία. Σημαντική αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης και των επενδύσεων ως απόρροια της αναθέρμανσης της οικονομικής δραστηριότητας και των αυξημένων εισοδημάτων των πολιτών.

Όλα αυτά βέβαια, μπορούν να μετουσιωθούν από προβλέψεις και σχεδιασμούς σε απτό αποτέλεσμα και πραγματικότητα μόνο μέσα σε ένα περιβάλλον Ασφάλειας για τη χώρα. Σε αυτό το σημείο, η συμβολή του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας αποκτά συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.

Οι Ένοπλες Δυνάμεις αποτελούν την εγγυήτρια παράμετρο εκείνου του περιβάλλοντος Ασφαλείας που θα επιτρέπει στους πολίτες της χώρας και στις επιχειρήσεις να αναπτύξουν απερίσπαστοι την οικονομική τους δραστηριότητα και ταυτόχρονα, να διασφαλίζεται η σταθερότητα και για δυνητικούς υποψήφιους επενδυτές.

Πρέπει λοιπόν - κι αυτό είναι αν θέλετε το μήνυμα που απευθύνω από αυτό το βήμα - όλες οι παρατάξεις του Κοινοβουλίου να συμβάλλουν ώστε να ισχύσει αυτή η συνθήκη: Ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις που εγγυώνται περιβάλλον Ασφάλειας στη χώρα και αυτό με τη σειρά του οδηγεί σε πορεία ευημερίας, ανάπτυξης και σταθερότητας.

Αυτοί οι λόγοι με κάνουν προσωπικά αισιόδοξο, όταν κατά την πρόσφατη συζήτηση Νομοσχεδίου του Υπουργείου κατεγράφη νομίζω ευθαρσώς η σύμπνοια και η θετική διάθεση συνεργασίας από όλες τις παρατάξεις του Κοινοβουλίου. Αναφέρομαι στην πρόσφατη νομοθετική παρέμβαση που έχει να κάνει με την αναβάθμιση οπλικών συστημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων.

Εκτιμώ ότι έχει γίνει πλέον κοινή αντίληψη ότι τα θέματα Εθνικής Άμυνας, ιδίως στην παρούσα δύσκολη γεωπολιτική συγκυρία, που είναι γεμάτη προκλήσεις και δυνητικές αστάθειες, πρέπει να είναι πέρα και πάνω από οποιαδήποτε κομματική ατζέντα. Έχουν ωριμάσει οι συνθήκες ώστε να υπερψηφίζουν όλες οι παρατάξεις του Κοινοβουλίου τις δαπάνες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας ως ένα πεδίο συνεννόησης και συγκερασμού διαφορετικών βέβαια απόψεων, αλλά εντούτοις ένα πεδίο πολιτικής ομόνοιας και εθνικής ομοψυχίας, για να μην πω και μηνύματος αποφασιστικότητας.

Ας το κάνουμε λοιπόν αυτό απόψε, ψηφίζοντας τις αμυντικές δαπάνες, τις δαπάνες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, εκπέμποντας με αυτό τον τρόπο και το ανάλογο σήμα, τόσο εντός όσο και εκτός της χώρας. Διότι δεν θα κουραστώ να επαναλαμβάνω, όπως πάντοτε το πρέσβευα, ότι η Εθνική Άμυνα δεν είναι κομματική αλλά αμιγώς εθνική υπόθεση.

Επανερχόμενος στα στοιχεία που αφορούν τον Προϋπολογισμό του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, επιτρέψτε μου να παραθέσω ορισμένα στοιχεία για την προηγούμενη περίοδο και ειδικότερα την περίοδο 2009 - 2019 προκειμένου να υπάρξει μία καλύτερη, πιο εμπεριστατωμένη εικόνα των κρίσιμων δημοσιονομικών μεγεθών σχετικά με τις αμυντικές δαπάνες της χώρας.

Πρέπει να αντιληφθούμε πόσο στοίχισε στην Άμυνα η κρίση και θα αναφερθώ βέβαια σε τρεις βασικές κατηγορίες αμυντικών δαπανών: Η πρώτη κατηγορία είναι οι «Αποδοχές Στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων», η δεύτερη, ο «Λειτουργικός Προϋπολογισμός» και η τρίτη, τα «Εξοπλιστικά Προγράμματα».

Κατά την περίοδο λοιπόν, 2009-2019, στην κατηγορία των αποδοχών είχαμε μείωση της τάξης του 21% περίπου. Τα τελευταία χρόνια, η κατάσταση στην εν λόγω κατηγορία σταθεροποιήθηκε μετά και την εφαρμογή του νέου μισθολογίου για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων.

Στην κατηγορία του «Λειτουργικού Προϋπολογισμού», δηλαδή στις δαπάνες για καύσιμα, τροφοδοσία, συντηρήσεις, επισκευές εξοπλισμού και εγκαταστάσεων κ.ά. είχαμε μείωση περί το 63% σε αυτή την περίοδο ή 920 εκατομμύρια ευρώ σε απόλυτες τιμές.

Στην κατηγορία που αφορά στα «Εξοπλιστικά Προγράμματα», η αντίστοιχη μείωση κυμαίνεται περί το 76%, περίπου 1,67 δισεκατομμύριο λιγότερα για Εξοπλιστικά στην Άμυνα μέσα σε αυτή τη δύσκολη δεκαετία.

Συνοπτικά, η μείωση του προϋπολογισμού του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας για την περίοδο 2009 έως 2019 υπερβαίνει το 49% και σε απόλυτες τιμές ξεπέρασε τα 3,2 δισ. ευρώ λιγότερα για την Άμυνα, στοιχειοθετώντας όμως, την ίδια ώρα, τη σημαντικότατη συμβολή του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας στη διαδικασία δημοσιονομικής προσαρμογής της χώρας κατά την τελευταία δεκαετία.

Όμως, θέλω να εκπέμψω τώρα ένα διαφορετικό μήνυμα για το διάστημα από εδώ και πέρα.

Προϋπολογισμός 2020: Έχει κατατεθεί προς ψήφιση! Για το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας επισημαίνονται τα ακόλουθα:

Πρώτον, αναστρέφεται η τάση μείωσης των αμυντικών δαπανών. Οι πιστώσεις για τις αποδοχές παρουσιάζουν οριακή αύξηση περί το 3,2% σε σχέση με αυτές του έτους 2019, κυρίως λόγω της εφαρμογής πρόβλεψης για αύξηση των εργοδοτικών εισφορών του Κράτους υπέρ του ΕΦΚΑ για το προσωπικό που υπαγόταν στο συνταξιοδοτικό καθεστώς του Δημοσίου έως 31 Δεκεμβρίου του 2016. Οι συνολικές πιστώσεις για τις αποδοχές του προσωπικού, ανέρχονται στα 2,3 δισ.

Όσον αφορά στα κονδύλια για τις λειτουργικές δαπάνες, παρουσιάζεται μείωση κατά 48 εκατομμύρια ευρώ. Όμως, αυτό δεν είναι αυτό που φαίνεται. Η μείωση αυτή λαμβάνει χώρα στο πλαίσιο μιας νέας μεταρρύθμισης του Υπουργείου Οικονομικών με τη θεσμοθέτηση ενός Ειδικού Αποθεματικού, αποσκοπώντας σε ένα λιγότερο δαπανηρό και περισσότερο αποτελεσματικό κράτος.

Να αναφέρω επεξηγηματικά δύο πράγματα, για να προλάβω τυχόν αρνητικά σχόλια και αντιδράσεις όσων δεν θέλουν να βλέπουν, ιδίως αυτή την ώρα, μείωση των κονδυλίων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ο ομιλών συμπεριλαμβάνεται σε αυτή την κατηγορία).

Ο απώτερος λόγος θεσμοθέτησης του εν λόγω Ειδικού Αποθεματικού συνίσταται στη ρεαλιστικότερη αποτύπωση των κρατικών δαπανών, την αποφυγή υποεκτέλεσης πιστώσεων του Προϋπολογισμού σε ορισμένες κατηγορίες από αυτές και αντίστοιχα, στην εξυπηρέτηση αναγκών σε συγκεκριμένους τομείς: Παιδείας, Υγείας, Κοινωνικής Πρόνοιας, Άμυνας και Ασφάλειας.

Το εν λόγω Ειδικό Αποθεματικό, κατά την Εισηγητική Έκθεση του Προσχεδίου του Προϋπολογισμού του 2020, θα χρησιμοποιείται από εδώ και πέρα για τη συστηματική ενίσχυση των Υπουργείων σε όλη τη διάρκεια του έτους, διασφαλίζοντας έτσι την απρόσκοπτη εν γένει λειτουργία τους.

Ερωτώ: Ποια Υπουργεία θέτουν υποψηφιότητα για επιπλέον ενίσχυση από το Ειδικό Αποθεματικό; Απαντώ: Αυτά που δεν παρουσιάζουν υποεκτέλεση στις πιστώσεις του Προϋπολογισμού τους. Ποιο Υπουργείο είναι ίσως το πρώτο όσον αφορά στην ικανότητά του να μην έχει υποεκτέλεση των πιστώσεων του Προϋπολογισμού, δεδομένου ότι απορροφά σχεδόν το 100% των πιστώσεων που του διατίθενται; Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας!

Επομένως, τα διαχρονικά απολογιστικά στοιχεία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας - υψηλά ποσοστά απορρόφησης, περίπου στο 100% των πιστώσεων - η αύξηση των επιχειρησιακών απαιτήσεων ως επί το πλείστον και λόγω των προκλήσεων ασφαλείας για τις οποίες έκανα λόγο, η έντονη κοινωνική προσφορά των Ενόπλων Δυνάμεων που απαιτεί τη διάθεση περισσότερων πόρων σε κρίσιμα για την κοινωνία θέματα. Μιλώ για τη συνδρομή σε φυσικές καταστροφές - πλέον αυτό είναι μία κανονικότητα αν θέλετε - μία τακτική δραστηριότητα στοιχείων των Ενόπλων Δυνάμεων, στη δασοπυρόσβεση, το Μεταναστευτικό κλπ., καθώς βέβαια και η αγαστή συνεργασία με τις υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους εδραιώνουν την πεποίθηση ότι εν τέλει ο λειτουργικός Προϋπολογισμός του Υπουργείου όχι μόνο δεν θα μειωθεί, αλλά του εναντίον θα ενισχυθεί ακόμα περισσότερο σε σχέση με το προηγούμενο έτος, εφόσον βέβαια διασφαλίζεται η κατά τα λοιπά ομαλή εκτέλεση του Κρατικού Προϋπολογισμού τόσο στα έσοδα όσο και στα έξοδα.

Το Ειδικό Αποθεματικό σημαίνει ότι το Υπουργείο που παρουσιάζει πλήρη εκτέλεση και απορροφητικότατα των πιστώσεων, θα μπορεί να επανέρχεται και να αντλεί περισσότερα κεφάλαια ακόμα από το Ειδικό Αποθεματικό, για να καλύπτει άλλες ανάγκες του.

Τέλος, στα Εξοπλιστικά, οι πιστώσεις παραμένουν στα ίδια επίπεδα με αυτά του 2019, 530 εκατομμύρια, σύμφωνα βέβαια με τις προβλέψεις του ισχύοντος Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής.

Ο συνολικός Προϋπολογισμός είναι οριακά αυξημένος σε σχέση με το τρέχον έτος, αλλά υπάρχουν εδώ δύο προοπτικές: Όπως σας είπα, η επιπλέον σχεδιαζόμενη ενίσχυση από το νέο Ειδικό Αποθεματικό του Υπουργείου Οικονομικών, αλλά και με την πιθανότητα - για να μην πω βεβαιότητα, από αυτό το βήμα - διάθεση επιπλέον κονδυλίων για αμυντικές δαπάνες.

Άκουσα το ενδιαφέρον, την αγωνία και την πρόταση αρκετών μελών της Εθνικής Αντιπροσωπείας για ανάγκη ενίσχυσης των Εξοπλιστικών Δαπανών για το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Να είστε σίγουροι όλοι ότι δεν το άκουσα μόνο εγώ, το ακούει και ο Πρωθυπουργός. Είναι ασφαλώς πεπεισμένος ότι αυτή είναι η ώρα που πρέπει να ενισχυθούν με επιπρόσθετα κονδύλια οι αμυντικές δαπάνες, οι Ένοπλες Δυνάμεις αλλά αυτό πρέπει να γίνει ανάλογα με το σχεδιασμό, την προτεραιοποίηση και τις ανάγκες που προτάσσονται από την Ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων, τη Στρατιωτική Ηγεσία η οποία εισηγείται στην Πολιτική Ηγεσία και ακολούθως η Πολιτική Ηγεσία, προτεραιοποιώντας αυτές τις ανάγκες, εισηγείται στον Πρωθυπουργό.

Ήδη κατατίθενται προτάσεις προκειμένου να πάμε σε σχετικές αποφάσεις, είτε μέσω της διάθεσης τμήματος του πλεονάσματος, αφού βέβαια συνεννοηθούμε με το αρμόδιο Υπουργείο Οικονομικών, είτε βέβαια και πάντα υπό την πολιτική καθοδήγηση και τις εντολές του Πρωθυπουργού.

Σε αυτό το δημοσιονομικό πλαίσιο και συναφώς με τις προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης και τις εντολές του Πρωθυπουργού έχουν αναληφθεί πρωτοβουλίες και σχεδιάζονται περαιτέρω δράσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να εστιαστούν στους εξής κυρίως τομείς προτεραιότητας:

  • Εξασφάλιση επάρκειας αμυντικού εξοπλισμού μέσω διασφάλισης των απαιτουμένων για τη συντήρησή του πόρων, την ίδια ώρα, όπως σας είπα, που προτεραιοποιούμε μαζί με τη Στρατιωτική Ηγεσία την αναβάθμιση υφιστάμενων οπλικών συστημάτων, αλλά και την πρόσκτηση νέων.

  • Αναδιοργάνωση της συνολικής δομής των Ενόπλων Δυνάμεων, αποβλέποντας στην αύξηση διαθεσιμότητας του έμψυχου δυναμικού, στην προσαρμογή στις νέες απαιτήσεις για την επιχειρησιακή ετοιμότητα και λειτουργικότητα των Ενόπλων Δυνάμεων και τελικά, την ενίσχυση της αποτρεπτικής τους ισχύος.

  • Αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου προμηθειών αμυντικού υλικού, με διαφάνεια αλλά και ευελιξία ανταπόκρισης, ταχύτητα θα έλεγα, στις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων. Στρατηγικός στόχος που θέσαμε πρόσφατα και θα επιμείνουμε πάνω σε αυτό.

  • Αναβίωση της εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας, όπως προέκυψε νομίζω αυτό στην πράξη από την πρόσφατη ενεργοποίηση της συμμετοχής της Αμυντικής Βιομηχανίας μας - όπως είχε προαποφασιστεί, αλλά πρέπει αυτά να μεταφράζονται πλέον σε απτές αποδείξεις - στο πρόγραμμα αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας. Στο μέλλον θα έχουμε πολλές ακόμα ευκαιρίες να δείξουμε πως ό,τι λέμε το εννοούμε και ότι η ύπαρξη μιας ανταγωνιστικής, λειτουργικής και βιώσιμης βέβαια - ασφαλώς και εξωστρεφούς - Αμυντικής Βιομηχανίας πρέπει να είναι στρατηγική προτεραιότητα για τη χώρα. Όμως, νομίζω ότι θα μπορούσαμε να το εκλάβουμε αυτό ως συγκριτικό της πλεονέκτημα. Μια χώρα όπως η Ελλάδα, με αυτές τις ισχυρές και ενεργές Ένοπλες Δυνάμεις, θα πρέπει να υποστηρίζονται οι Ένοπλες Δυνάμεις τους από μία ενεργή και υποστηρικτική Αμυντική Βιομηχανία.

  • Αναβάθμιση στρατιωτικής εκπαίδευσης τόσο για τα στελέχη, επένδυση δηλαδή στον πολλαπλασιαστή ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων, όσο και το συνολικό ανθρώπινο δυναμικό και για τους Οπλίτες, προκειμένου η θητεία να καταστεί επωφελής για τους ίδιους, για την κοινωνία και για την Υπηρεσία. Ειπώθηκαν πολλά σχετικά με την αύξηση της θητείας. Ασφαλώς δεν τίθεται τώρα θέμα. Δεν ξέρω πού θα οδηγήσουν οι ανάγκες, αλλά εγώ θα προτιμούσα να καταστήσω ως προτεραιότητα την πρόσληψη επίλεκτων Επαγγελματιών Οπλιτών και στους τρεις Κλάδους. Αυτό νομίζω θα είχε μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία όσον αφορά στην επιχειρησιακή δυνατότητα και αναβάθμιση των Ενόπλων Δυνάμεων.

  • Ενίσχυση της Αμυντικής Διπλωματίας ως εργαλείο ήπιας ισχύος, σε συνεργασία πάντα με το αρμόδιο Υπουργείο Εξωτερικών, καθώς επίσης, με αυτή, διατηρούμε και επαυξάνουμε όπου κρίνεται απαραίτητο την παρουσία της χώρας σε αποστολές του ΝΑΤΟ, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΟΗΕ.

Ήδη έχουμε κάνει λόγο για αναβάθμιση της Στρατηγικής Συνεργασίας με τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Έχει συναφθεί και η σχετική συμφωνία που σύντομα θα έρθει προς κύρωση στο Σώμα, στη Βουλή των Ελλήνων, αλλά δουλεύουμε, εμβαθύνουμε και πάνω στη στρατηγική συμμαχία με τη Γαλλία, μεταξύ άλλων, με το Ισραήλ και την Αίγυπτο.

Οι Ένοπλες Δυνάμεις είναι σε καλή κατάσταση, αξιόμαχες και έτοιμες. Ασφαλώς και αντιμετωπίζουν αυξημένες απαιτήσεις, περισσότερες προκλήσεις, αλλά ανταποκρίνονται. Γίνεται λόγος καθημερινά, λοιπόν, για τις παραβιάσεις του εναέριου χώρου μας από τουρκικά μαχητικά. Ναι, αλλά είμαστε μαζί τους και δίπλα τους.

Έγιναν 4.500 παραβιάσεις από τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη μέσα στο 2019, αλλά και 4.500 αναχαιτίσεις από εμάς. Και θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί για να είμαστε μαζί πάντα με τις Ένοπλες Δυνάμεις, πάντα δίπλα τους.

Η ποιότητα των οπλικών συστημάτων και του έμψυχου δυναμικού εγγυώνται υψηλότατη αποτρεπτική ισχύ και αυτό θα ήθελα να το καταστήσω σαφές προς πάσα κατεύθυνση. Με ψυχραιμία, αποφασιστικότητα και περίσκεψη αλλά να εκπέμψουμε και αυτό το μήνυμα να το καταλάβουν όλοι. Αποστολή μας, λοιπόν, είναι να φέρουμε τις Ένοπλες Δυνάμεις που είναι σε πολύ καλή κατάσταση, σε ακόμα καλύτερη κατάσταση.

Σε επίπεδο αναδιοργάνωσης της συνολικής δομής τους. Σε επίπεδο αναβάθμισης, βεβαίως, των οπλικών συστημάτων τους, τόσο με την πρόσκτηση νέων όσο και με την ολοκληρωμένη και απρόσκοπτη συντήρηση και υποστήριξη των υφισταμένων. Σε επίπεδο προσαρμογής στις νέες τεχνολογίες, για την κυβερνοάμυνα. Ήδη επεξεργαζόμαστε το πλαίσιο συνεργασίας με το αρμόδιο Υπουργείο και θα είναι μία από τις πρώτες παρεμβάσεις μας, το νέο έτος, αλλά και σε επίπεδο ενίσχυσης του έμψυχου δυναμικού και τελικά σε επίπεδο υποστήριξης από μία ανταγωνιστική εγχώρια Αμυντική Βιομηχανία.

Η προσπάθεια αυτή είναι διαρκής, τώρα πρέπει να γίνει πιο εντατική, πιο έξυπνη και πιο πολύπλευρη, διότι τώρα περισσότερο από ποτέ, εντείνονται οι απειλές Ασφαλείας γύρω μας και συνεπώς τώρα περισσότερο από ποτέ χρειαζόμαστε ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις που θα διασφαλίζουν τα κυριαρχικά μας δικαιώματα, θα υποστηρίζουν τα Εθνικά δίκαια, θα εγγυώνται και θα συνεχίζουν να εγγυώνται το περιβάλλον σταθερότητας και ασφάλειας αυτή την αναγκαία προσπάθεια για να προχωρήσει η χώρα μπροστά.

Οι Ένοπλες Δυνάμεις είναι «η κόψη του σπαθιού η τρομερή». Καθήκον μας είναι να εξασφαλίσουμε τη συνθήκη ώστε να παραμένουν ως έχουν.

Σας ευχαριστώ».