Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ελληνική Δημοκρατία Υπουργείο Εθνικής Άμυνας

Ομιλία ΥΕΘΑ κ. Σπήλιου Σπηλιωτόπουλου στο 4o Διεθνές Συνέδριο ΣΕΚΠΥ με θέμα "Άμυνα-Ασφάλεια-Τρομοκρατία Εξοπλισμοί"

«Κυρίες και Κύριοι,

Αισθάνομαι ιδιαίτερη χαρά που βρίσκομαι ανάμεσα σε συναδέλφους, αλλά και σε όλους εκείνους που συμμετέχουν στην προσπάθεια για τον εκσυγχρονισμό και την αύξηση της αποτελεσματικότητας ενός σημαντικότατου τομέα του πολιτικού μας συστήματος, αυτού της άμυνας και της ασφάλειας.

Οι επιστημονικές και τεχνολογικές κατακτήσεις, υπό τη μορφή της ενσωμάτωσής τους στην παραγωγή νέων οπλικών συστημάτων, έχουν μετατρέψει την άμυνα και την ασφάλεια, σε έναν πολυ-επιστημονικό χώρο μελέτης και έρευνας, με αποτέλεσμα τέτοιες πρωτοβουλίες, όπως το Διεθνές Συνέδριο του Συνδέσμου Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού, να καθίστανται αναγκαίες για την προαγωγή των επαφών και την ανταλλαγή απόψεων στο χώρο της αμυντικής τεχνολογίας μεταξύ των εμπειρογνωμόνων, των βιομηχανιών και των διεθνών και εγχώριων οργανισμών.

 Στην μεταψυχροπολεμική εποχή, οι κίνδυνοι κατά της διεθνούς ασφάλειας απέκτησαν νέες μορφές και πλέον η αντιμετώπιση τους επιβάλλει συνεχή επαγρύπνηση και διακρατική συνεργασία και δράση, λόγω της υπερεθνικής φύσης των νέων απειλών. Οι κίνδυνοι αυτοί χαρακτηρίζονται ως «ασύμμετρες απειλές», διότι ξεφεύγουν από το παραδοσιακό πλαίσιο αντιπαραθέσεων ενόπλων δυνάμεων μεταξύ κρατών, δεν είναι εύκολα ορατοί και οι ενέργειες με τις οποίες εκδηλώνονται, φέρουν δυσανάλογο αποτέλεσμα σε σχέση με τα χρησιμοποιούμενα μέσα.

Έτσι, προκαλείται έντονη σύγχυση στην κοινή γνώμη και εν τέλει αποδυνάμωση του κρατικού μηχανισμού, η δε ασφάλεια εκτιμάται σήμερα και με μη-στρατιωτικούς όρους, δεδομένου ότι ορισμένες απειλές δεν έχουν στρατιωτικό χαρακτήρα.

Όπως πολλές φορές έχουν σήμερα προσδιοριστεί, οι απειλές αυτές είναι: το οργανωμένο έγκλημα, το λαθρεμπόριο, η παράνομη μετανάστευση και διακίνηση προσώπων (σύγχρονο δουλεμπόριο), οι συγκρούσεις ανάμεσα σε εθνικιστικές και θρησκευτικές ομάδες, η ανεξέλεγκτη διασπορά όπλων μαζικής καταστροφής, και, φυσικά, η διεθνής τρομοκρατία.

Κοινά χαρακτηριστικά τους, είναι η παντελής έλλειψη κατανόησης της διεθνούς πραγματικότητας, η περιφρόνηση προς τους γενικά αποδεκτούς κανόνες συμπεριφοράς και η τάση ακραίων πολιτικών επιλογών, με όλους τους κινδύνους που αυτές εμπεριέχουν.

Σήμερα, οι ασύμμετρες απειλές θεωρούνται ο κύριος κίνδυνος κατά της διεθνούς ασφάλειας, κάτι το οποίο μας υπενθυμίζουν διαρκώς τα θλιβερά αποτελέσματα των τρομοκρατικών επιθέσεων της 11ης Σεπτεμβρίου στη Ν.Υόρκη και την Ουάσιγκτον και της 11ης Μαρτίου στη Μαδρίτη, συμπεριλαμβανομένου και πλήθους άλλων σε διάφορες περιοχές του πλανήτη μας.

Η απειλή από την εξάπλωση της τρομοκρατίας, παραμένει και μπορεί να προκαλέσει σημαντικές απώλειες, κυρίως στον άμαχο πληθυσμό, όπως είδαμε πρόσφατα στην Ρωσία και να ταράξει σημαντικά τις εθνικές οικονομίες και τον τρόπο ζωής των πολιτών.

Η αντιμετώπιση της διεθνούς τρομοκρατίας, όσο και η προσπάθεια περιορισμού της εξάπλωσης των όπλων μαζικής καταστροφής, απαιτούν αυξημένη δυνατότητα στην προβολή και χρησιμοποίηση δύναμης, αρκετά μακρύτερα και ακόμα γρηγορότερα απ’ ότι στο παρελθόν.

Η όλη επιχείρηση αντιμετώπισης νέων απειλών χαρακτηρίζεται, συνεπώς, από μεγαλύτερη ευελιξία, τόσο στρατηγικής σκέψης όσο και επιχειρησιακής απόκρισης. Σε αυτό το πλαίσιο, η συνεργασία των δυνάμεων της ΕΕ, του ΝΑΤΟ και της διεθνούς κοινότητας, παράγει θετικά αποτελέσματα, από την άποψη της ασφάλειας και της σταθερότητας, τόσο σε τοπικό όσο και σε διεθνές επίπεδο.

Επιπλέον, τη χώρα μας, απασχόλησε ιδιαίτερα το θέμα της τρομοκρατίας κατά την οργάνωση και τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων 2004, στην Αθήνα. Η ασφαλής διεξαγωγή τους, αποτέλεσε μέγιστο εθνικό στόχο και το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι η πρώτη μικρή χώρα που ανέλαβε και διεκπεραίωσε με επιτυχία ένα τέτοιο έργο, τόνισε ιδιαίτερα τη διάστασή του. Πρέπει να γνωρίζετε ότι έγινε ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατό για την επίτευξη υψηλού επιπέδου προστασίας, δια μέσου συνεργασιών μεταξύ της Ελληνικής Κυβέρνησης και των διεθνών πολιτικο-στρατιωτικών οργανισμών, των ΕΔ και των Σωμάτων Ασφαλείας όπως επίσης και με την παροχή από την αμυντική βιομηχανία, των πιο σύγχρονων τεχνολογικά προϊόντων.

Η αρτιότητα της οργάνωσης και η αδιάκοπη προσήλωσή μας στο στόχο για ασφαλή διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων, τηρώντας πάντα με συνέπεια την ισορροπία μεταξύ του ειρηνικού μηνύματος των αγώνων και της επιτακτικής ανάγκης για ασφάλεια, ανέδειξαν τη φιλοξενία, τον πολιτισμό και τις αρετές μας.

Η αναμόρφωση του τομέα ασφάλειας αποτελεί θέμα υψηλής προτεραιότητας για όλες τις κυβερνήσεις. Σήμερα, η ασφάλεια επηρεάζει άμεσα και σοβαρότατα τις κοινωνικές εξελίξεις και επηρεάζεται από αυτές, απαιτεί δε τη συμμετοχή όλων των στοιχείων της κοινωνίας, σε βαθμό και με τρόπο που δεν συνέβαινε την εποχή του Ψυχρού Πολέμου. Γενικότερα, η αποτελεσματικότητα της άμυνας και της ασφάλειας σήμερα στηρίζεται, κατά βάση, σε έναν συνδυασμό στρατιωτικής δύναμης και πολιτικο-διπλωματικής υποστήριξης. Η υφιστάμενη ρευστή κατάσταση της ασφάλειας, μπορεί να βελτιωθεί μόνο μέσω ενός συνδυασμού πολλαπλών στοιχείων, που περιλαμβάνουν την στρατιωτική ικανότητα, την πολιτική συνεργασία

Σ’ αυτό το νέο περιβάλλον ασφάλειας, ο αμυντικός σχεδιασμός του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, για τον εκσυγχρονισμό των ΕΔ της χώρας, επικεντρώνεται στη δημιουργία ευέλικτων δυνάμεων και μονάδων, που θα μπορούν να αναλάβουν πολλαπλούς ρόλους, με υψηλό βαθμό ευκινησίας και μεγάλη ισχύ πυρός.

Η ύψιστης σημασίας επίδραση της τεχνολογίας στον χώρο των ΕΔ έχει εισαγάγει τον όρο Revolution in Military Affairs(RMA -Επανάσταση στις Στρατιωτικές Υποθέσεις). Η έννοια αυτή συνδυάζει την εφαρμογή των νέων τεχνολογικών στρατιωτικών και μη, συστημάτων, με οργανωτικές καινοτομίες και προσαρμογές των ΕΔ, με σκοπό τη ριζική αλλαγή του χαρακτήρα και του τρόπου διεξαγωγής των επιχειρήσεων.

Το ελληνικό ΥΠΕΘΑ έχει επίγνωση της ιδιαίτερης σημασίας της RMA και την εφαρμόζει στις ένοπλες Δυνάμεις, χρηματοδοτώντας σχετικά προγράμματα έρευνας-τεχνολογίας.

Το υψηλό όμως κόστος αυτής της προσπάθειας, καθώς και η ανάγκη βελτίωσης της αποδοτικότητας των επιχειρησιακών μονάδων, επιβάλλει να ακολουθηθεί και η αντίστοιχη επανάσταση στις επιχειρηματικές υποθέσεις (Revolution in Business Affairs- RBA), που θα εισάγει τις νέες τεχνολογίες στη παραγωγή και την διάθεση σε ένα ενοποιημένο σύστημα παροχής στρατιωτικών δυνατοτήτων.

Είναι σαφές, ότι το στρατηγικό περιβάλλον και η ύπαρξη απειλών και προκλήσεων ασφάλειας, αποτελεί σημαντικό προσδιοριστικό παράγοντα, τόσο του επιπέδου όσο και του ποσοστού των αμυντικών δαπανών.

Το βέλτιστο επίπεδο αποτρεπτικής και αμυντικής ικανότητας, είναι συνάρτηση της στρατιωτικής ισχύος και κατ’ επέκταση, των παραγόντων που την καθορίζουν. Βασικότερος είναι το κόστος απόκτησης, συντήρησης και διαχείρισης της στρατιωτικής ισχύος.

Επομένως, ο σχεδιασμός της αμυντικής πολιτικής για την αντιμετώπιση των στρατιωτικών απειλών τελεί υπό τους περιορισμούς που θέτουν στο σύστημα, η διαθεσιμότητα παραγωγικών πόρων και η τεχνολογία.

Ταυτόχρονα, η ευρωπαϊκή προοπτική της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, με τη συμμετοχή μας στον Ευρωπαϊκό Αμυντικό Οργανισμό (European Defense Agency-EDA), δημιουργεί νέες προκλήσεις για τον κλάδο. Είναι σαφές λοιπόν, ότι η χάραξη και η υλοποίηση μιας ολοκληρωμένης αμυντικής πολιτικής προϋποθέτει την ύπαρξη μιας ισχυρής εγχώριας παραγωγικής τεχνολογικά βάσης.

Η πλήρης αξιοποίηση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, κρατικής και ιδιωτικής, αποτελεί την αιχμή της πολιτικής του ΥΠΕΘΑ. Έτσι λοιπόν, στοχεύουμε στην ανάπτυξη και εφαρμογή μιας αποτελεσματικής στρατηγικής, η οποία να συμβάλει αποφασιστικά:

-Στην εξάλειψη του φαινομένου της διασποράς και του κατακερματισμού των αμυντικών δραστηριοτήτων, επιτρέποντας δυναμική παρουσία και ουσιαστική συμμετοχή στις Ευρωπαϊκές και διεθνείς συμπαραγωγές.
-Στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των προϊόντων μας. -Στην ενίσχυση των μικρομεσαίων Ελληνικών ιδιωτικών εταιρειών που κατέχουν ειδικές εμπειρίες σε τομείς υψηλής τεχνολογίας και διαθέτουν μονάδες έρευνας, ανάπτυξης και παραγωγής.
-Στη διαφάνεια και την τήρηση της νομιμότητας, ως βασικού και απαράβατου κανόνα λειτουργίας της αγοράς.
-Στο «άνοιγμα» των στρατιωτικών προμηθειών σε όλη την αγορά, χωρίς αποκλεισμούς και χωρίς προτιμήσεις σε συγκεκριμένους προμηθευτές. -Στην εξυγίανση της αμυντικής αγοράς και την προσέλκυση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
-Στην επίτευξη οικονομιών κλίμακας και ενσωμάτωση τεχνολογικών καινοτομιών.

Ο υψηλός προϋπολογισμός που διαχειρίζεται το ΥΠΕΘΑ, καθιστά την ύπαρξη εξειδικευμένης και ευέλικτης διοίκησης, επιτακτική ανάγκη και πάνω σε αυτούς τους άξονες οργανώνουμε τη δομή της Γενικής Γραμματείας Οικονομικού Σχεδιασμού και Αμυντικών Επενδύσεων.

Επίσης, συνεπείς στην πολιτική μας, η οποία στοχεύει στην προώθηση θεσμικών αλλαγών στην αμυντική αγορά, με βασικούς πυλώνες της τη διαφάνεια, τη νομιμότητα, αλλά και την αποτελεσματικότητα των αμυντικών προμηθειών, κατατίθεται, εντός του έτους, αναθεωρημένη η νομοθεσία περί προμηθειών και ολοκληρώνεται, με νομοθετική ρύθμιση, η κατάρτιση Μητρώου Κατασκευαστών και Υποκατασκευαστών αμυντικού υλικού.

Ταυτόχρονα, συνεχίζουμε τις προσπάθειες τόσο για την πλήρη αξιοποίηση των Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων όσο και για την αναθεώρηση και την επαναδιαπραγμάτευση όρων σε συμβάσεις με νομικά ελαττώματα, οι οποίες υπεγράφησαν τα τελευταία χρόνια, επιβαρύνοντας υπέρμετρα τον κρατικό προϋπολογισμό. Βασική συνιστώσα της πολιτικής μας αποτελεί ο εξορθολογισμός των αμυντικών δαπανών.

Κύρια σημεία στην προσπάθεια αυτή αποτελούν ο ορθολογικός προγραμματισμός, με το Ενιαίο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Ανάπτυξης και Εκσυγχρονισμού των ΕΔ (ΕΜΠΑΕ) και με το Δεκαπενταετές Σχέδιο Εξοπλιστικών Στόχων (ΔΕΣΕΣ), για τον εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος κύριου αμυντικού υλικού και την απόκτηση νέου, κάτω από συνθήκες πλήρους διαφάνειας.

Έχει ήδη ξεκινήσει, με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, η μακροπρόθεσμη σχεδίαση και ο ρεαλιστικός προγραμματισμός των αναγκών των ΕΔ σε οπλικά συστήματα, σε προγράμματα εκσυγχρονισμού καθώς και σε υποστήριξη των αμυντικών συστημάτων. Η διαδικασία αυτή αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την Αμυντική μας Βιομηχανία ώστε να μπορέσει επιτέλους:
- Να χαράξει τους στρατηγικούς στόχους, τις συμμαχίες της, τις συνεργασίες της με οίκους της εγχώριας και διεθνούς αγοράς.
- Να καθορίσει και να προγραμματίσει τις πηγές και τις ροές χρηματοδότησης.
- Να υλοποιήσει τα επενδυτικά σχέδια σε εξοπλισμό και τεχνογνωσία. - Να είναι έγκαιρα προετοιμασμένη, για να συνδυάσει τις παραγωγικές ικανότητες της βιομηχανίας με τις ανάγκες των ΕΔ.
- Να εκμεταλλευτεί τις δυνατότητες του ΕΜΠΑΕ, για το οποίο θα έχει πλήρη και έγκαιρη ενημέρωση για ταυτόχρονο πλήρη και έγκαιρο προγραμματισμό.

Αντικειμενικός μας στόχος, είναι η ανάπτυξη και η ενίσχυση μιας εγχώριας βιομηχανικής και τεχνολογικής αμυντικής βάσης, η οποία να παράγει με πραγματική υψηλή ελληνική προστιθέμενη αξία και ανταγωνιστικότητα. Προς αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε, δίνοντας έμφαση στην καινοτομία, στην αποδοτικότητα, στην παραγωγικότητα, έχοντας εμπιστοσύνη στην ελληνική επιχείρηση.

Η μεγάλη και δύσκολη προσπάθεια για εξυγίανση του καθεστώτος προμηθειών, που η νέα κυβέρνηση επωμίστηκε από την πρώτη μέρα ανάληψης της εξουσίας, δεν πρόκειται να εγκαταλειφθεί.

Η τήρηση των νόμων και των όρων διαφάνειας δεν είναι διαπραγματεύσιμη από κανέναν και με κανέναν. Είμαστε αποφασισμένοι να προστατεύσουμε την εύρυθμη λειτουργία της ελεύθερης αγοράς, διασφαλίζοντας τους όρους του υγιούς ανταγωνισμού, σε καθεστώς ισονομίας, με συνθήκες ίσων ευκαιριών για όλους, πάντοτε βέβαια με ανοικτή και ελεύθερη επικοινωνία και διάλογο με τον ΣΕΚΠΥ, προς όφελος της εθνικής μας άμυνας και οικονομίας.

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας και εκφράζω την πεποίθηση, ότι αυτή η συνάντηση θα συμβάλει στην επίτευξη των κοινών μας στόχων και σε μια ισχυρή και με δυναμική διεθνή παρουσία, Ελλάδα. Ας αξιοποιήσουμε την ιδιαίτερα καλή εικόνα της χώρας μας μετά τους επιτυχημένους ΟΑ, δίνοντας ώθηση στις νέες προοπτικές και επενδύοντας με εμπιστοσύνη στη νέα περίοδο που έχει ήδη ξεκινήσει».