Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ελληνική Δημοκρατία Υπουργείο Εθνικής Άμυνας

Ομιλία ΥΕΘΑ Πάνου Καμμένου στη Βουλή κατά τη συζήτηση των σχεδίων νόμου του ΥΠΕΘΑ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

«Κύριε Πρόεδρε,

πριν αρχίσει η συζήτηση, αν μου επιτρέπετε, θα ήθελα να πω το εξής: Κατ’ αρχάς, είδα την εκπρόθεσμη τροπολογία του βουλευτή συναδέλφου, κ. Λαζαρίδη, η οποία είναι απολύτως λογική και ικανοποιεί μια μεγάλη ανάγκη, αλλά δεν μπορώ αυτή τη στιγμή, χωρίς να υπάρχει σύμφωνη γνώμη του Υπουργού Οικονομικών και του Υπουργού Δικαιοσύνης, να την κάνω δεκτή.

Θα σας πρότεινα, λοιπόν, και ενώ αρχίζει η συζήτηση για τα τρία νομοσχέδια, να επικοινωνήσετε με τον κ. Αλεξιάδη και με τον κ. Παρασκευόπουλο και αν υπάρχει σύμφωνη γνώμη των δύο Υπουργείων, πιστεύω ότι είναι μια τροπολογία που θα μπορούσαμε να τη δεχθούμε. Όμως, δεν μπορεί να γίνει αυτό, αν δεν υπάρχει η σύμφωνη γνώμη των δύο Υπουργών και βεβαίως του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, για το αν επιφέρει αυτό κάποια οικονομική επιβάρυνση.

Όμως, επειδή καλύπτει μια μεγάλη ανάγκη, ιδιαίτερα στις επιχειρήσεις που έχουν μεγάλο πρόβλημα ρευστότητος, πιστεύω ότι ίσως με μια συνεννόηση που μπορείτε να κάνετε - θα το επιδιώξουμε και εμείς, αν και καταθέσατε την τροπολογία τελευταία στιγμή, αν τη γνωρίζαμε από προχθές, θα ήταν πιο εύκολα τα πράγματα - μπορούμε να το δούμε με θετική ματιά. Σας παρακαλώ να επικοινωνήσετε και αφού έρθετε σε επικοινωνία, πιθανώς να τη δούμε.

Όσον αφορά τις άλλες δύο τροπολογίες, θα ήθελα να προτείνω, εάν υπάρχει σύμφωνη γνώμη των κομμάτων - είναι μια ευκαιρία, πιστεύω, για τη Βουλή - στην τροπολογία για τα διπλώματα αυτοκινήτων, που έχουν σταματήσει εδώ και καιρό λόγω των προβλημάτων που είχαν δημιουργηθεί, να εξετάσουμε και να ζητήσουμε το όριο ηλικίας της χορήγησης διπλώματος από τα 18 έτη να πάει στα 17 έτη, με την προϋπόθεση ότι θα υπάρχει και ενήλικος στο αυτοκίνητο, όταν θα οδηγεί ο ανήλικος.

Θα το εξετάσουμε αυτό και θα το δει και η κ. Χρυσοβελώνη. Είναι μια πρόταση και από τη στιγμή που συζητάμε πλέον να δοθεί ψήφος στα 17, δεν νομίζω ότι θα πρέπει στα παιδιά των 17 χρόνων, που θα μπορούν να πάρουν δίπλωμα και να έχουν ενήλικο μαζί τους, να μην επιτρέψουμε να επεκταθεί. Είναι μια ευκαιρία μέχρι τη λήξη της συζητήσεως να το δούμε και αυτό. Έχω μιλήσει και με τον Πρωθυπουργό και το βλέπει με θετική ματιά.

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε».

ΟΜΙΛΙΑ

«Κύριε Πρόεδρε,

κατ’ αρχάς θα ήθελα να συμπληρώσουμε στο σχέδιο νόμου με τίτλο «Κύρωση της Συμφωνίας για την Επιτροπή Συντονισμού στο πλαίσιο της Συνόδου Υπουργών Άμυνας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης» τις λέξεις «και άλλες διατάξεις», για να συμπεριληφθούν και οι δύο υπουργικές τροπολογίες που κάνει το Σώμα.
 
Θέλω να πω ότι είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση σήμερα, μια συζήτηση που πιστεύω ότι πρέπει να την ξανακάνουμε, σε σχέση με τη λειτουργία της Βουλής. Πράγματι, είμαι ο αρχαιότερος στη Βουλή, με τον κ. Δαβάκη, το 1993, ο οποίος απέκτησε και «κόκκινο» τηλέφωνο. Αυτό δεν ξέρω τι σημαίνει ιδιαίτερα, να το εξετάσουμε.
 
Πρέπει να υπάρξει μια διαδικασία στο πλαίσιο της συζήτησης για την αναθεώρηση του Συντάγματος και του νέου εκλογικού νόμου και για τη λειτουργία της Βουλής. Πρέπει να υπάρξει μια ημέρα που θα συζητούνται τροπολογίες, πραγματικά όμως να συζητούνται τροπολογίες - και υπουργικές και βουλευτικές - με όλη την προετοιμασία που προβλέπεται. Ίσως θα πρέπει να ανοίξει αυτή η συζήτηση, γιατί θα βοηθήσει και στη μεγαλύτερη εμπιστοσύνη που μπορεί να δώσει ο ελληνικός λαός προς την κοινοβουλευτική διαδικασία, προς τη νομοθετική εργασία. Θέλω να πω ότι εγώ θα είμαι ιδιαίτερα θετικός σε αυτό.
 
Θέλω να σας διαβεβαιώσω, κύριοι συνάδελφοι, ότι το Υπουργείο Άμυνας, εξετάζει μία προς μία όλες τις ερωτήσεις οι οποίες κατατίθενται από όλους τους συναδέλφους και τις εξετάζω κι εγώ προσωπικά. Υπάρχουν ερωτήσεις, οι οποίες πράγματι δεν απαντώνται. Αυτές χωρίζονται σε δύο κατηγορίες:
 
Η πρώτη κατηγορία αφορά ερωτήσεις που έχουν κατατεθεί από πολλούς συναδέλφους, έχουν απαντηθεί εντός της Βουλής και κατατίθενται ξανά. Αυτές δεν τις απαντώ και δεν τις απαντώ συνειδητά, διότι θα πρέπει να βοηθήσουμε τον κοινοβουλευτικό έλεγχο. Βλέπετε ότι είμαι ο ίδιος εδώ - και θα είμαι πάντα εδώ - γιατί αυτή είναι η υποχρέωσή μου και εδώ και στις Επιτροπές, να απαντώ  στις ερωτήσεις. Όμως, αυτό είναι και καθήκον των βουλευτών. Όταν εξετάζεται μια επίκαιρη ερώτηση, δεν μπορεί να κατατίθεται την άλλη μέρα 50 φορές σε γραπτή ερώτηση και να απαντάται. Δεν είναι σωστό.
 
Η δεύτερη κατηγορία είναι οι ερωτήσεις που επιλέγουμε από το Υπουργείο να τις απαντήσουμε στην Ολομέλεια. Εγώ το κάνω συνειδητά. Ερωτήσεις που θα ήταν πολύ καλύτερο να απαντώνται όχι γραπτώς, από τον Υπουργό προς τον Βουλευτή και πολλές φορές από ένα γραφείο του Υπουργείου, αλλά να δίνονται πολιτικές εξηγήσεις και να υπάρχει και πολιτικός διάλογος για να μπορούμε να ανοίγουμε το θέμα.
 
Στα εθνικά θέματα δε, υπάρχουν και εκεί δύο κατηγορίες. Υπάρχουν θέματα που πρέπει να συζητούμε - και είναι και προς το συμφέρον της χώρας να υπάρχει μια εθνική θέση στο Κοινοβούλιο - αλλά υπάρχουν και θέματα τα οποία δεν υφίστανται. Δέχομαι πολλές φορές ερωτήσεις για πράγματα που δεν υπάρχουν και δεν αναφέρομαι σε εσάς, αλλά γενικότερα. Υπάρχουν δημοσιεύματα, τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Σε αυτές τις ερωτήσεις, εάν απαντήσει ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας για ένα γεγονός, παραδείγματος χάριν, που περιγράφει μια εφημερίδα και δεν έχει γίνει ποτέ, στο τέλος θα μείνει η εντύπωση ότι προσπαθεί να κρύψει το γεγονός, ενώ δεν υπάρχει. Μένει, δηλαδή, μόνο και μόνο η απάντηση για πράγματα που δεν έχουν γίνει.

Θέλω να σας διαβεβαιώσω, λοιπόν, ότι τις ερωτήσεις τις κοιτάω, μια προς μια, τις απαντώ και θα τις απαντώ. Θα ζητήσω από τους συναδέλφους τη δυνατότητα που έχετε, δηλαδή να φέρνετε τις ερωτήσεις στο Κοινοβούλιο και να τις συζητούμε εδώ, όχι ως επίκαιρες, αλλά ως ερωτήσεις. Όταν δεν απαντώνται σε ένα χρονικό διάστημα, μπορείτε να τις φέρνετε στη Βουλή. Είμαι στη διάθεσή σας. Και να καθιερώσουμε την ημέρα. Θέλω να απαντάω, σας το λέω. Και η Κυβέρνηση αυτή θέλει να απαντάει.

Υπάρχουν ερωτήσεις που πράγματι μπορούν να ξεκινήσουν ένα διάλογο. Είπατε, παραδείγματος χάριν, για το θέμα των στρατιωτικών διπλωμάτων. Είμαστε υπέρ. Το πρόβλημα ποιο είναι; Ότι όταν ήταν η θητεία στους 23 μήνες ή στους 12 μήνες υπήρχε η δυνατότητα να περάσει ένα εξάμηνο σχολείο, για να πάρει πέμπτης κατηγορίας δίπλωμα. Μάλιστα εγώ θυμάμαι τα παιδιά που υπηρετούσαμε μαζί, οι οδηγοί της πέμπτης κατηγορίας, έπαιρναν πολιτικό δίπλωμα και είχαν μια επαγγελματική εξασφάλιση. Τώρα η θητεία είναι εννέα μήνες. Σε εννέα μήνες, με 45 ημέρες στο κέντρο εκπαίδευσης και κατάταξης, για να πάει μετά να εκπαιδευτεί για έξι μήνες, θα λειτουργήσει ως οδηγός των Ενόπλων Δυνάμεων για ένα μήνα.
 
Όμως και στο πλαίσιο της ΜΟΜΑ - γιατί θέλουμε και χειριστές μηχανημάτων - εξετάζουμε πολύ σοβαρά το θέμα των οπλιτών βραχείας θητείας, στην τριετία δηλαδή. Να δώσουμε τη δυνατότητα σε παιδιά που είναι χειριστές μηχανημάτων ή επαγγελματίες οδηγοί να προεκτείνουν τη θητεία τους για ακόμα δύο χρόνια και τρεις μήνες και ως οπλίτες βραχείας κατατάξεως να παίρνουν πράγματι δίπλωμα πολιτικό. Θα ζητήσουμε από το Υπουργείο Μεταφορών να δούμε την επαναφορά του διπλώματος, ιδιαίτερα του επαγγελματικού διπλώματος, που στο παρελθόν αποτελούσε μια εξασφάλιση.
 
Συμφωνώ με την πρόταση που άκουσα και από τον κ. Μηταράκη και από τον συνάδελφο της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, για το θέμα της πρότασης που έκανα. Πράγματι την έκανα για να αρχίσει συζήτηση και χαίρομαι που έγινε αυτή η συζήτηση.

Να απαντήσω στον συνάδελφο ότι εγώ εμπιστεύομαι τον δεκαεπτάχρονο περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο. Έχω γιο 17 χρονών και θα του εμπιστευόμουν το αυτοκίνητο. Το «συνοδευόμενος» το είπα για λόγους αστικής ευθύνης. Διότι, αν δεν είναι μέσα ένας ενήλικας που έχει δίπλωμα, την ποινική και αστική ευθύνη θα την έχει ο πατέρας, ο γονέας, ο κηδεμόνας. Μακάρι να βρούμε έναν τρόπο, να το καλύψουμε αυτό και να το δούμε.

Χαίρομαι για την πρόταση που υπάρχει και επ’ ευκαιρία της αποδοχής από την Κυβέρνηση και από την Υφυπουργό για τη συζήτηση του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, θέλω να πω ότι πράγματι όλα αυτά πρέπει να συζητηθούν από ειδικούς, να καλέσουμε ειδικούς.
 
Το 1996, σε αυτή τη Βουλή, είχε γίνει Επιτροπή Διερεύνησης Τροχαίων Ατυχημάτων. Όλο το καλοκαίρι, έγινε συζήτηση στην Επιτροπή με ένα εξαιρετικό πόρισμα, με το οποίο - όπως και τα άλλα πορίσματα - δεν έγινε απολύτως τίποτα. Το πετάξαμε. Τέτοια συζήτηση πρέπει να ανοίξει, γιατί πράγματι είναι αναχρονιστικό όλο το σύστημα και των εξετάσεων. Ήταν και διεφθαρμένο μέχρι πρότινος, κάποιοι πλήρωναν και τους πήγαιναν το δίπλωμα. Αυτά όλα πρέπει να αλλάξουν και για θέματα ασφαλείας, γιατί τα τροχαία ατυχήματα έχουν ως αποτέλεσμα, κάθε χρόνο, μια νεκρή κωμόπολη Ελλήνων πολιτών, οι οποίοι φεύγουν από τη ζωή σε «συνθήκες πολέμου».
 
Τέλος, όσον αφορά τις τροπολογίες, δεν σας κρύβω ότι κι εγώ αισθάνομαι άσχημα, όταν έρχομαι εδώ ως Υπουργός και μπαίνουν τροπολογίες, οι οποίες είναι άσχετες. Υπάρχει πρόβλημα στον Κανονισμό.
 
Θα σας πω, όμως, το εξής: Χθες ζήτησα από τον Γενικό Γραμματέα της Κυβέρνησης και από τον Υπουργό κ. Σκουρλέτη - και τον παρακάλεσα - να βγει η τροπολογία από τη συμφωνία με τη Φινλανδία – που είναι διμερής- και να μπει σε άλλο νομοσχέδιο. Γι’ αυτό και γράφει «εκπρόθεσμος», αν δείτε. Η υπουργική τροπολογία για τη ΡΑΕ γράφει «εκπρόθεσμος», γιατί απέσυρε την τροπολογία ο κ. Σκουρλέτης από το νομοσχέδιο και την έφερε σε μία συμφωνία που δεν είναι διμερής. Πράγματι, όμως, υπάρχει θέμα σ’ όλα τα Υπουργεία να αντιμετωπιστούν θέματα όπως του ΕΛΓΑ.

Γι’ αυτό προτείνω την ειδική συνεδρίαση της Βουλής στο πλαίσιο της αλλαγής του Κανονισμού, κ. Αντιπρόεδρε. Πρέπει να τα συζητήσουμε αυτά και για υπουργικές τροπολογίες, αλλά και για βουλευτικές, γιατί και τη βουλευτική τροπολογία που κατέθεσε ο κ. Λαζαρίδης σήμερα θα μπορούσαμε να την κάνουμε αποδεκτή. Είναι λογική, όμως απαιτούνται ορισμένες προϋποθέσεις. Απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Οικονομικών, η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και του Υπουργείου Δικαιοσύνης.

Ελπίζω ότι και αυτή την τροπολογία - γιατί δεν είδα μέχρι τώρα να υπάρχει καμία απάντηση από τα Υπουργεία - θα μπορέσουμε στο πλαίσιο της συζήτησης, εντός των επομένων ημερών, του νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών ή στην αλλαγή του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας, να την συζητήσουμε.

Πράγματι, ο φορολογούμενος υποχρεώνεται να καταβάλει έναν φόρο και είναι απόλυτα λογικό να έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε εμπράγματη ασφάλεια και να μην υφίσταται όλα αυτά τα οποία έχουν υποστεί οι επαγγελματίες. Είναι απόλυτα λογικό, αλλά δεν μπορούμε αυτή τη στιγμή να το κάνουμε δεκτό. Ελπίζω και δεσμεύομαι κι εγώ προσωπικά ότι αυτή την τροπολογία θα την στείλουμε στο Υπουργείο Οικονομικών και στο Υπουργείο Δικαιοσύνης για να συζητηθεί.

Κύριε Πρόεδρε,

για το θέμα των διεθνών συμφωνιών θέλω να ενημερώσω ότι το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεσμεύεται. Σας είπα στην Επιτροπή ότι είχαμε περίπου 37 συμφωνίες οι οποίες δεν είχαν έλθει για επικύρωση. Αυτή τη στιγμή έχουν μείνει 17. Έχουμε ψηφίσει, δηλαδή, αυτούς τους μήνες τις συμφωνίες οι οποίες είναι από το 2002, το 2003, κάποιες άλλες από το 2009. Μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν συζητηθεί και θα έχουν κλείσει όλες αυτές οι συμφωνίες και δέσμευση της Κυβέρνησης είναι πως όταν υπάρχει διεθνής συμφωνία, μέσα στους επόμενους τρεις μήνες από την υπογραφή της, θα έρχεται προς κύρωση στη Βουλή.

Παρά τις αντιπαραθέσεις, νομίζω ότι έγινε μια καλή συζήτηση σήμερα. Θέλω πάντως να πω ότι είναι άδικο να λέγεται ότι η Κυβέρνηση δεν σέβεται τη Βουλή. Ίσα - ίσα ο Πρωθυπουργός θέλω να θυμίσω ότι βρίσκεται πολύ συχνά στη Βουλή και σε κοινοβουλευτικό έλεγχο. Να θυμίσω ότι ο κ. Σαμαράς δεν ήρθε ούτε μία φορά ως πρωθυπουργός στη Βουλή. Ούτε μία φορά.
 
Θα ήταν πολύ καλύτερο αντί να γίνονται συζητήσεις από τα μέσα ενημέρωσης και ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης να είναι εδώ, να είναι εδώ και κατά τη διάρκεια των συζητήσεων του νομοθετικού έργου, της προ ημερησίας διάταξης στη Βουλή.
 
Ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης ερχόταν εδώ στον κοινοβουλευτικό έλεγχο.

Ευχαριστώ πολύ».