Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ελληνική Δημοκρατία Υπουργείο Εθνικής Άμυνας

Συνέντευξη ΑΝΥΕΘΑ Πάνου Ρήγα στην εφημερίδα «ΝΕΑ ΣΕΛΙΔΑ»

O Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Ρήγας, σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα «ΝΕΑ ΣΕΛΙΔΑ» (05/05/2019) και στη δημοσιογράφο Γεωργία Σαδανά αναφέρει τα ακόλουθα:

1. Τις τελευταίες ημέρες διαπιστώσατε και δημόσια «κλιμάκωση» της τουρκικής προκλητικότητας. Έχει αλλάξει το επίπεδο σχέσεών μας με τη γειτονική χώρα και που οφείλεται αυτή η κλιμάκωση κατά τη γνώμη σας;

 Η τουρκική προκλητικότητα αποτελεί μια κατάσταση διαρκείας με διακυμάνσεις. Αντιμετωπίζουμε διαχρονικά αυτή την κατάσταση με ψυχραιμία και αποφασιστικότητα, έχοντας αποτρέψει οποιαδήποτε βλαπτική συνέπεια και τη δημιουργία κάποιου τετελεσμένου σε βάρος των εθνικών μας συμφερόντων. Η τουρκική ηγεσία έχει εργαλειοποιήσει γεωπολιτικά την παραβατικότητα, μια τέτοια κατάσταση όμως δεν μπορεί να σταθεί πουθενά και να παράγει αποτελέσματα. Πρόκειται για μια αδιέξοδη τακτική, που το μόνο που προσφέρει στην τουρκική πλευρά είναι η απομόνωση. Εδώ ελλοχεύει ο κίνδυνος η απομόνωση αυτή των γειτόνων μας να ανατροφοδοτεί ένα φαύλο κύκλο νέων εντάσεων και προκλήσεων. Είναι κάτι που το λαμβάνουμε σοβαρά υπόψιν και παίρνουμε τα μέτρα μας. Θα πρέπει όμως να γίνει κατανοητό από όλους ότι στην εποχή μας δεν μπορεί να ασκείται διεθνής πολιτική με το βλέμμα στραμμένο στο παρελθόν και σε μεγαλοϊδεατισμούς επανασύστασης αυτοκρατοριών.

Η χώρα μας είναι προσηλωμένη στη διαμόρφωση συνθηκών σταθερότητας και όχι αστάθειας στην ευρύτερη περιοχή της Αν. Μεσογείου. Οι διμερείς και τριμερείς συναντήσεις με πρωτοβουλίες της Ελλάδας ενισχύουν τις πολιτικές ασφάλειας, αλλά και την οικονομική ανάπτυξη στην περιοχή. Η Ελλάδα είναι μια χώρα που συνιστά πόλο σταθερότητας και αυτό αποτελεί το γεωπολιτικό μας πλεονέκτημα.    

2. Στο ίδιο πλαίσιο, εκτιμάτε ότι η αγορά πυραυλικού συστήματος τύπου S-400 από την Τουρκία επηρεάζει καταλυτικά την υπεροπλία της; Πώς παρακολουθείτε αυτήν την εξέλιξη στο Πεντάγωνο, αλλά και ως κυβέρνηση;

Το ζήτημα της ισορροπίας των εξοπλισμών αποτελεί ένα σύνθετο σύστημα, το οποίο εμείς το βλέπουμε από τη σκοπιά της αποτροπής. Κανένα όπλο δεν είναι απόλυτο και κανένας δε μένει στην κορυφή της εξοπλιστικής πυραμίδας για πάντα. Η απόκτηση ενός προηγμένου αντιαεροπορικού συστήματος από την άλλη πλευρά του Αιγαίου δεν οδηγεί αναγκαστικά σε υπεροπλία, επιβάλλει ωστόσο αναπροσαρμογές που πιθανόν να ήταν έτσι κι αλλιώς αναγκαίες. Οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις και το οπλοστάσιο που διαθέτουν, με δεδομένο το υψηλό επίπεδο ετοιμότητας που τις διακρίνει, είναι σε θέση να προασπίσουν τα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Από εκεί και πέρα αξιολογούμε τα όποια νέα δεδομένα και σχεδιάζουμε την αμυντική μας πολιτική, είτε σε επίπεδο εξοπλισμών είτε σε επίπεδο δομής δυνάμεων, με γνώμονα τη διατήρηση και ενίσχυση της αποτρεπτικής μας ισχύος.  

3. Τί απαντάτε στις δηλώσεις του Τούρκου ομολόγου σας «περί αποστρατικοποίησης των ελληνικών νησιών»; Θα επηρεάσουν τέτοιου είδους δηλώσεις την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας στην ΕΕ και την εν γένει στάση της Ελλάδας απέναντι σε αυτό;

Όπως σας είπα και προηγουμένως οι Τούρκοι αρέσκονται να προκαλούν, προβάλλοντας εξωφρενικές αξιώσεις. Δεν υφίσταται ως θέμα η «αποστρατιωτικοποίηση των νησιών του Αιγαίου». Το δικαίωμα άμυνας και προάσπισης της εδαφικής ακεραιότητας μιας χώρας είναι συστατικό στοιχείο της υπόστασής της. Δεν υπάρχουν περιοχές της ελληνικής επικράτειας που τελούν υπό καθεστώς περιορισμένης εθνικής κυριαρχίας, ως εκ τούτου οργανώνουμε την άμυνα του εθνικού μας χώρου όπως εμείς και μόνο εμείς αποφασίζουμε. Ειδικότερα για το θέμα της «αποστρατιωτικοποίησης», γίνεται εδώ και χρόνια μια προσπάθεια από την Τουρκία να συμψηφίσει την αμυντική θωράκιση των ελληνικών νησιών με την επιθετική διάταξη των δικών της δυνάμεων στα απέναντι παράλια. Επαναλαμβάνω κατηγορηματικά, δεν υπάρχει κανένα τέτοιο θέμα.

Αναφορικά με την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας στην ΕΕ, αυτή εξ αρχής συνδέθηκε με τη συμπεριφορά της. Η τουρκική ηγεσία εμφανίζεται να αδιαφορεί για την προοπτική ένταξής της στην ευρωπαϊκή οικογένεια και συνεπώς πρέπει να συνυπολογίσουμε και αυτή τη διάσταση. Το γεωπολιτικό μας περιβάλλον έχει γίνει πολύ σύνθετο για να απαντάει κάποιος μονοσήμαντα.

 4. Διανύουμε μια αμιγώς προεκλογική περίοδο, εν μέσω υψηλών τόνων και κατηγοριών εκατέρωθεν περί «σκανδάλων». Θεωρείτε ότι υπάρχουν ζητήματα σε όλο το πολιτικό φάσμα τα οποία πρέπει να τύχουν διερεύνησης από τη Δικαιοσύνη;

Θα ήταν πρόκληση απέναντι στον ελληνικό λαό αν βγαίναμε και λέγαμε  «ό,τι έγινε έγινε, πάμε παραπέρα». Ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν και παραμένει σταθερά υπέρ της πλήρους διαφάνειας και της διερεύνησης των πάντων. Η υιοθέτηση όμως μιας λογικής του τύπου «υπάρχουν ευθύνες για σκάνδαλα σε όλο το πολιτικό φάσμα», εξυπηρετεί τη συγκάλυψη και όχι την αποκάλυψη. Η γενίκευση ποτέ δε βοηθάει, αντίθετα απομακρύνει από την εξέταση ενός προβλήματος. Μην ξεχνάμε ότι τα σκάνδαλα επωάστηκαν σε συγκεκριμένους πολιτικούς χώρους, κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες και με πολύ συγκεκριμένες ευθύνες. Να σας θυμίσω ότι δύο πρώην υπουργοί άμυνας -όπως και πολλά άλλα στελέχη του πάλαι ποτέ κραταιού δικομματισμού- μπήκαν στη φυλακή για περιπτώσεις διαφθοράς και διασπάθισης δημόσιου χρήματος. Η Δικαιοσύνη πρέπει να αφεθεί στο έργο της απερίσπαστη.    

5. Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις εμφανίζουν τον ΣΥΡΙΖΑ στη δεύτερη θέση των προτιμήσεων των ψηφοφόρων. Έχετε την ίδια αίσθηση από την επαφή σας με τους πολίτες;

Θα επαναλάβω ότι, όπως η ίδια η πραγματικότητα έχει αποδείξει, τα τελευταία χρόνια οι δημοσκοπήσεις που δημοσιεύονται είναι -αν μη τι άλλο- ελλειμματικές. Και μόνο το γεγονός ότι ο ένας στους τέσσερις από αυτούς που τελικά απαντάνε δηλώνει αναποφάσιστος, δείχνει ότι οι εν λόγω μετρήσεις δεν προσφέρονται για ασφαλή συμπεράσματα. Η επαφή μας με τους πολίτες κάθε άλλο παρά δείχνει αυτό που προβάλλουν οι δημοσκοπήσεις, εξάλλου το σκηνικό και τα διλήμματα των βουλευτικών εκλογών τώρα αρχίζουν να αποκρυσταλλώνονται. Οι δημοκρατικοί και προοδευτικοί πολίτες στις κάλπες θα δώσουν τις απαντήσεις τους, διαψεύδοντας ηχηρά την προπαγάνδα της ΝΔ και των μιντιακών της φίλων.

6. Πως βλέπετε την προσπάθεια συγκρότησης μιας ευρείας Προοδευτικής Συμμαχίας με κορμό το ΣΥΡΙΖΑ; Έχοντας διατελέσει και Γραμματέας του κόμματος, πιστεύετε ότι είναι ώριμες οι συνθήκες διεύρυνσής του και προς ποιες κατευθύνσεις;

Η Προοδευτική Συμμαχία δεν είναι ένα ευκαιριακό εκλογικό εύρημα του ΣΥΡΙΖΑ. Αποτελεί μια στρατηγική επιλογή που ως αναγκαιότητα έχει ρίζες στο χρόνο, αλλά κυρίως έχει προοπτική. Οι παρούσες συνθήκες αποτελούν ευκαιρία για να εκφραστεί αυτό που ήταν το ζητούμενο εδώ και χρόνια. Η κοινή δηλαδή πολιτική-εκλογική έκφραση των προοδευτικών δυνάμεων, με στόχο την προοδευτική διακυβέρνηση. Αυτό αποτελεί μια αναγκαιότητα, προκειμένου να συνεχιστεί η πορεία ανάκαμψης της χώρας μετά την έξοδό της από τα μνημόνια και την κρίση. Οι συνθήκες είναι ώριμες και ο ΣΥΡΙΖΑ ανταποκρίνεται στις ανάγκες των καιρών και στις ανάγκες της κοινωνίας.

Η Προοδευτική Συμμαχία δεν αποτελεί μια «διεύρυνση» του ΣΥΡΙΖΑ σε όμορους χώρους, αλλά συσπείρωση των χώρων αυτών γύρω από ένα κοινό σκοπό, που υπηρετεί τις ανάγκες του ελληνικού λαού και την υποχρέωση όλων μας να ορθοποδήσει η χώρα. Αυτή είναι και η κατεύθυνση της Προοδευτικής Συμμαχίας, ανάπτυξη με προοδευτική διακυβέρνηση, απέναντι στο νεοφιλελευθερισμό και την παλινόρθωση του πολιτικού κατεστημένου που οδήγησε τη χώρα στην καταστροφή.

 7. Ο Πρόεδρος της ΝΔ προανήγγειλε την κατάθεση τροπολογίας αύριο για την ακύρωση της μείωσης του αφορολόγητου. Πως σχολιάζετε την κίνηση αυτή;

Νομίζω ότι εδώ ταιριάζει η ρήση «ο πνιγμένος από τα μαλλιά του πιάνεται». Ο πρόεδρος της ΝΔ κάθε φορά που πάει να κάνει ένα βήμα τον προσπερνάνε οι εξελίξεις, αναγκάζοντάς τον να τρέξει πίσω από αυτές. Να θυμίσω τι έλεγε για το δήθεν τέταρτο μνημόνιο, για τη μείωση των συντάξεων που δεν έγινε, για τόσα και τόσα άλλα που τελικά δεν επιβεβαιώθηκαν. Το κάθε πράγμα λοιπόν στον καιρό του, έτσι θα γίνει και με το ζήτημα του αφορολόγητου. Ο κ. Μητσοτάκης θα βρεθεί και πάλι με άδεια χέρια. Ενδεικτικό μάλιστα της υποκρισίας και του λαϊκισμού του, είναι το γεγονός ότι λίγες ημέρες πριν, όταν φιλοξένησε στην Ελλάδα τον πολιτικό του φίλο, τον κ. Βέμπερ με τις γνωστές ανθελληνικές θέσεις, ούτε που διανοήθηκε να του θέσει το ζήτημα.

8. Η Συμφωνία των Πρεσπών έχει επιδράσει στις διμερείς σχέσεις μας στον τομέα ευθύνης σας και τι σηματοδοτεί για τη χώρα μας η ένταξη της Βόρειας Μακεδονίας στο ΝΑΤΟ;

Η Συμφωνία των Πρεσπών παράγει τόσο άμεσα, όσο και μεσομακροπρόθεσμα αποτελέσματα στην περιοχή μας. Αποτελεί παράγοντα σταθεροποίησης στα Βαλκάνια, αλλά και υπόδειγμα επίλυσης χρόνιων προβλημάτων. Στο πεδίο της αμυντικής συνεργασίας, η Ελλάδα και η Βόρεια Μακεδονία οικοδομούν μια συνεργασία στη βάση της ισότητας και του αμοιβαίου οφέλους. Η συνεργασία αυτή, πέρα από τη διάσταση που λαμβάνει στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ, έχει και χαρακτηριστικά διμερούς αμυντικής συνεργασίας. Και οι δύο χώρες έχουν να αποκομίσουν οφέλη από την εδραίωση της σταθερότητας στην περιοχή.

9.  Ποιο θα θέτατε ως κεντρικό διακύβευμα της κάλπης της 26ης Μαΐου; Θεωρείτε ότι έχουν καταστεί εφάμιλλες των εθνικών εκλογών οι Ευρωεκλογές για το εγχώριο πολιτικό σύστημα;

Το κεντρικό διακύβευμα της κάλπης των ευρωεκλογών είναι να γίνει ηχηρό το μήνυμα της ενεργοποίησης των προοδευτικών δυνάμεων απέναντι στον νεοφιλελευθερισμό, την ακροδεξιά αναβίωση, τον ρατσισμό και τη λιτότητα στην Ευρώπη. Η καταδίκη αυτών των πολιτικών στις 26 Μαΐου θα είναι προάγγελος προοδευτικών εξελίξεων στην Ευρώπη και θα προετοιμάσει το έδαφος για τη μεγάλη νίκη στις εθνικές εκλογές στην Ελλάδα.