Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ελληνική Δημοκρατία Υπουργείο Εθνικής Άμυνας

Συνέντευξη τύπου ΥΕΘΑ κ. Ευ. Βενιζέλου στις Βρυξέλλες...

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να σας πω λίγα λόγια, γιατί ίσως θα έχετε ερωτήσεις που έχουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Ξεκινήσαμε σήμερα το πρωί με μία συνεδρίαση στους κόλπους του Ευρωπαϊκού Σοσιαλιστικού Κόμματος μεταξύ των Υπουργών Εθνικής Άμυνας των Σοσιαλιστικών ή Σοσιαλδημοκρατικών κυβερνήσεων ή συμμαχικών κυβερνήσεων, όπου τυχαίνει ο Υπουργός Άμυνας να είναι σοσιαλιστής ή σοσιαλδημοκράτης.

Συζητήσαμε για τη Συνθήκη της Λισσαβόνας και για τη διαδικασία επιλογής του Προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του νέου Ύπατου Εκπροσώπου και Αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς και για τα θέματα που απασχολούν ούτως ή άλλως και την Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΝΑΤΟ, όπως είναι το Αφγανιστάν και το νέο στρατηγικό δόγμα του ΝΑΤΟ.

Συνεχίσαμε με το Διοικητικό Συμβούλιο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Άμυνας σε επίπεδο Υπουργών. Εκεί ελήφθησαν μια σειρά από σημαντικές αποφάσεις. Η Ελλάδα εξέφρασε την επιθυμία να αποκτήσει έναν πιο ενεργό ρόλο ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Άμυνας σε συνεργασία με την Επιτροπή, στην αποσαφήνιση του πεδίου επί του οποίου διεξάγονται οι εξοπλισμοί και λειτουργεί η αγορά των οπλικών συστημάτων.

Θα μπορούσε και ο ΕDΑ, ο Οργανισμός Άμυνας, και η Επιτροπή, να βοηθήσουν τα κράτη-μέλη μέσω της εφαρμογής της σχετικής οδηγίας, αλλά και μέσα από τη λειτουργία μιας κεντρικής πλατφόρμας να πετυχαίνουν καλύτερες συνθήκες διαφάνειας και καλύτερες τιμές.

Επίσης, υπογράψαμε τη δήλωση πρόθεσης για τη συγκρότηση του ευρωπαϊκού στόλου αερομεταφορών, ο οποίος έχει επίσης πάρα πολύ μεγάλη σημασία για την Ελλάδα. Στη συνέχεια, διεξήχθη το Συμβούλιο των Υπουργών Άμυνας, στην πραγματικότητα το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων με σύνθεση Υπουργών Άμυνας. Τα δύο βασικά θέματα ήταν οι στρατιωτικές δυνατότητες, οι capabilities της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η επιχείρηση ΑΤΑΛΑΝΤΑ για την καταπολέμηση της πειρατείας.

Το πρώτο θέμα έφερε ξανά στην επιφάνεια το μείζον θέμα των σχέσεων Ευρωπαϊκής Ένωσης και ΝΑΤΟ. Είχα την ευκαιρία να αναφερθώ σε ένα εκτενές, αναλυτικό και συγκεκριμένο ταυτόχρονα non paper που έχει καταθέσει η ελληνική κυβέρνηση για το πλαίσιο των σχέσεων Ευρωπαϊκής Ένωσης και ΝΑΤΟ, για την αυτονομία των δύο οργανισμών, για την ισοτιμία τους, για την ανάγκη να υπάρχει μια επαφή Οργανισμού προς Οργανισμό, για την ανάγκη να μετέχουν όσο γίνεται περισσότερο και ενεργότερα και οι 27 χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις σχετικές δραστηριότητες.

Πρέπει να σημειώσω ότι υπήρξε θερμή υποδοχή από τη Σουηδική Προεδρία, από τον Ύπατο Εκπρόσωπο και από χώρες μέλη, σημειώνω τη Γαλλία και την Κύπρο φυσικά.

Τέλος, ως προς την επιχείρηση ΑΤΑΛΑΝΤΑ για την οποία μιλήσαμε, γνωρίζετε ότι με απόφαση του ΚΥΣΕΑ ήδη την προηγούμενη βδομάδα η Ελλάδα απεφάσισε να ανανεώσει την εντολή της συμμετοχής της στην επιχείρηση αυτή και για το 2010 με μία φρεγάτα και ένα ελικόπτερο. Έχουμε πριν από λίγους μήνες ασκήσει τη διοίκηση της επιχείρησης ΑΤΑΛΑΝΤΑ.

Βεβαίως υπάρχουν πολλά και μεγάλα προβλήματα. Πρέπει να κινηθούμε στο πλαίσιο της εντολής του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ. Πρέπει να βρεθούν πρακτικοί τρόποι ώστε να οδηγούνται σε ένα διεθνές δικαιοδοτικό όργανο οι πειρατές και όχι απλώς να συλλαμβάνονται, να καταστέλλονται, αλλά στη συνέχεια να απελευθερώνονται. Γιατί αυτή είναι η πρακτική που σε μεγάλο βαθμό ακολουθείται.

Η Κένυα που έχει επωμιστεί το ρόλο αυτό δεν μπορεί να τον επιτελέσει με την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα που θέλουμε, παρότι γίνονται πολύ σημαντικές προσπάθειες. Και η νέα συζήτηση που άνοιξε είναι εάν πρέπει να προστεθεί στην ΑΤΑΛΑΝΤΑ και ένα άλλο σκέλος εκπαιδευτικού χαρακτήρα, ώστε να συγκροτηθούν σομαλικές ένοπλες δυνάμεις που θα βοηθήσουν με τη σειρά τους την ανασυγκρότηση του σομαλικού κράτους.

Αυτό δεν είναι εύκολο. Δεν είναι εύκολο να εμπλακεί η Ευρωπαϊκή Ένωση σε μία χερσαία επιχείρηση στη Σομαλία. Υπάρχει σκέψη αυτή η εκπαίδευση να γίνεται στο έδαφος άλλου αφρικανικού κράτους όπως είναι για παράδειγμα η Ουγκάντα, υπό συνθήκες ασφάλειας και αποτελεσματικότητας. Και εφόσον υπάρξουν αυτές οι συνθήκες σε άλλο κράτος, η Ελλάδα θα εξετάσει τις δυνατότητες συμμετοχής της και σε αυτό το σκέλος.

Αλλά όπως αντιλαμβάνεστε η όλη επιχείρηση και ιδίως το διεξαγόμενο ναυτικό της μέρος μας ενδιαφέρει πάρα πολύ, γιατί έχουμε έναν τεράστιο εμπορικό στόλο, γιατί το μέγεθος της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας επιβάλει να έχουμε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για την ΑΤΑΛΑΝΤΑ, όπως και για την αντίστοιχη επιχείρηση την OCEAN SHIELD του ΝΑΤΟ.

Θα συζητήσουμε τώρα στο γεύμα σε λίγα λεπτά, για το γενικότερο πρόβλημα της Συνθήκης της Λισσαβόνας και για το πώς τίθεται το ζήτημα της Κοινής Εξωτερικής Πολιτικής, της Πολιτικής Ασφάλειας μέσα στο νέο αυτό πλαίσιο, ιδίως μέσα στο πλαίσιο της μόνιμης διαρθρωμένης συνεργασίας. Πρέπει να δούμε πώς αυτό θα λειτουργήσει μέσα στις δομές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πώς θα διασφαλιστεί η αυτονομία και η πολιτική υπόσταση της Ένωσης, τώρα που υπάρχει αυτή η πρόκληση και αυτή η ευκαιρία, και δεν είναι εύκολο αυτό γιατί υπάρχουν συσχετισμοί και πρακτικές που όλοι τις ξέρουμε πάρα πολύ καλά.

Πάντως μας ενδιαφέρει να διατηρηθούν οι ρόλοι κάποιων οργάνων που είναι κρίσιμα, όπως είναι η Στρατιωτική Επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το Στρατιωτικό της Επιτελείο, αυτά να εξακολουθούν να παίζουν ένα ρόλο δίπλα στον Ύπατο Εκπρόσωπο και Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έτσι ώστε βεβαίως να μπορούμε να απαντήσουμε όσο γίνεται πιο καθαρά και πιο γρήγορα στα μεγάλα αυτά υπαρξιακά διλήμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που παρά το οικονομικό της μέγεθος δεν ανταποκρίνεται με τον τρόπο που πρέπει στις πολιτικές προκλήσεις και κυρίως στις διεθνοπολιτικές προκλήσεις και αυτό το ξέρουμε εμείς πάρα πολύ καλά στην περιοχή μας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, μια ερώτηση ήθελα να κάνω για την ΑΤΑΛΑΝΤΑ. Χθες στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ο Βρετανός Ναύαρχος, ο Διοικητής της ναυτικής δύναμης...

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Παρουσίασε και στο Συμβούλιο Υπουργών την έκθεσή του.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: ...παραπονέθηκε στο Κοινοβούλιο ότι ένα στα τρία πλοία δεν εγγράφονται στο επιχειρησιακό κέντρο του Λονδίνου...

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όντως.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: ...και αυτό έχει σα συνέπεια τα περισσότερα απ' αυτά να αντιμετωπίζουν προβλήματα. Εμείς ως Ελλάδα έχουμε σκοπό να ενημερώσουμε τις πλοιοκτήτριες εταιρείες ότι πρέπει, είναι χρέος τους πάνω σε αυτό;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εμείς έχουμε ενημερώσει και θα ξαναενημερώσουμε τις πλοιοκτήτριες εταιρείες για την ανάγκη να εγγράφονται στο σύστημα. Άλλωστε μη ξεχνάτε ότι και τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό αυτή τη στιγμή σε διοικητικό επίπεδο τον διευθύνει Έλληνας και έχουμε κάθε λόγο να στηρίξουμε και τις δραστηριότητες του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει κάποιο ειδικό πρόβλημα συνεργασίας των ελληνικών εταιρειών με την ΑΤΑΛΑΝΤΑ;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, καθόλου. Δεν εντόπισε κανείς ειδικό πρόβλημα. Απλώς είναι πολύ μεγάλος ο όγκος της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας εξ αντικειμένου. Αλλά ειδικό πρόβλημα συνεργασίας δεν υπάρχει.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, αυτός είπε ότι οι πιο πολλές απ' αυτές που δεν μας ενημερώνουν είναι μικρές εταιρείες, οι οποίες προφανώς και λόγω του κόστους, επειδή τους αλλάζουμε και πορεία, ίσως ένας απ' τους λόγους να είναι και αυτός που δεν ενημερώνουν.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προφανώς. Θα γνωρίζετε βεβαίως ότι οι περισσότερες ελληνικές εταιρείες είναι μεγάλες εταιρείες.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είπατε ότι συζητήσατε με τους ομόλογούς σας του Ευρωπαϊκού Σοσιαλιστικού Κόμματος... Ποιες οι θέσεις για τον Πρόεδρο...

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι πολύ δύσκολο να απαντήσω, γιατί αυτή την ημέρα ειδικά τρέχει η διαπραγμάτευση. Σε δυο μέρες θα έχουμε την απόφαση κατά πάσα πιθανότητα, την Πέμπτη ή έστω την Παρασκευή. Αντιλαμβάνεστε ότι οι δύο μεγάλες πολιτικές δυνάμεις θα κάνουν μια κατανομή ρόλων και η παράμετρος που λέγεται προσωπικότητα των υποψηφίων παίζει πολύ σημαντικό ρόλο.

Η παρατήρησή μου εκεί στη συνάντηση των Ευρωπαίων σοσιαλιστών ήταν κυρίως άλλη, ότι ενώ έχουμε μια κοινή θέση ως προς τα πρόσωπα και τις κατανομές των αξιωμάτων, στην πραγματικότητα μέσα στο ΝΑΤΟ οι ευρωπαϊκές χώρες, τα κράτη – μέλη τα προερχόμενα από την Ευρώπη δεν έχουν συνήθως μια κοινή θέση. Και αυτό είναι κάτι που πρέπει να μας προβληματίσει. Δηλαδή χρειαζόμαστε και μια πολιτική ενότητα, αλλά βεβαίως κανείς δεν μπορεί να παραβλέψει τους διακυβερνητικούς συσχετισμούς.

Γιατί στα θέματα της άμυνας όπως και στα θέματα της εξωτερικής πολιτικής υπάρχουν σε πολύ μεγάλο βαθμό πάγιες θέσεις οι οποίες δύσκολα επηρεάζονται από κομματικές εναλλαγές στις κυβερνήσεις.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό το non paper πότε κατατέθηκε;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πριν από μερικές μέρες.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό το non paper αναφέρεται και στο γνωστό πρόβλημα σχέσεων με την Τουρκία...

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αναφερόμαστε ευθέως στις σχέσεις Ευρωπαϊκής Ένωσης – ΝΑΤΟ. Στην ανάγκη να διασφαλίζεται η θεσμική αυτονομία, η θεσμική ισοτιμία και η σχέση οργανισμού προς οργανισμό. Τώρα βεβαίως είναι προφανές ότι αυτό που υπολανθάνει είναι το πρόβλημα των σχέσεων με την Τουρκία και των σχέσεων της Κύπρου με το ΝΑΤΟ και προσπαθούμε να διαμορφώσουμε το αρμόζον πλαίσιο, όχι για να αντιμετωπίσουμε αυτά τα προβλήματα, αλλά για να μπορέσει να βρει την υπόστασή της η Ευρωπαϊκή Ένωση, μη παραβλέποντας το γεγονός ότι υπάρχουν συσχετισμοί, υπάρχουν δεδομένα τα οποία έχουν διαμορφωθεί εδώ και δεκαετίες και ότι εν πάση περιπτώσει το ΝΑΤΟ είναι απολύτως παρόν στην ευρωπαϊκή ήπειρο.

Και αυτό δεν είναι καινούριο φαινόμενο. Η αμερικανική παρουσία στην ευρωπαϊκή ήπειρο έχει ξεκινήσει από την τελευταία φάση του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Συνεχίστηκε με τους 14 όρους του Προέδρου Ουίλσον, επανήλθε στα μέσα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, συνεχίστηκε με τους 14 όρους του Προέδρου Ουίλσον, επανήλθε στα μέσα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, συνεχίστηκε με το Δόγμα Τρούμαν και με το Σχέδιο Μάρσαλ, συνεχίστηκε υπό συνθήκες Ψυχρού Πολέμου, κατάργησης του υπαρκτού σοσιαλισμού και μετά την 11η Σεπτεμβρίου πήρε νέες διαστάσεις, αυτή είναι η ιστορική αλληλουχία.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτή η σοσιαλιστική «παρασυναγωγή» είναι πρώτη φορά που γίνεται;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, γίνεται κάθε φορά. Δεν είναι «παρασυναγωγή». Είναι συμμετοχή των κομμάτων που είναι θεσμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη διαδικασία του Συμβουλίου. Γίνεται και στο Ευρωπαϊκό Σοσιαλιστικό Κόμμα και στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα και γίνεται πάντα για όλα τα Συμβούλια και σε επίπεδο επίσης Συμβουλίου Κορυφής γίνεται.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συζητήσατε για τις δύο θέσεις θα υπάρχει προφανώς ένας δημοκράτης, ένας σοσιαλιστής και έχετε συμφωνήσει αν θα είναι Υπουργός Εξωτερικών σοσιαλιστής μεταξύ σας ή ο Πρόεδρος;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Νομίζω ότι είναι τελείως πρόχειρο να σας πω ο,τιδήποτε, γιατί αυτή η διαπραγμάτευση διεξάγεται και τα δεδομένα μπορεί να αλλάξουν ανά πάσα στιγμή μέχρι και την τελευταία στιγμή.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι πολλοί υποψήφιοι;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δε νομίζω ότι είναι πολλοί υποψήφιοι. Τα γράφετε εσείς και τα διαβάζετε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (δεν ακούγεται).

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν υπάρχει θέμα τέτοιο. Δεν έχουμε καθυστερήσει στην υπόδειξη του Επιτρόπου. Συζητάμε για τους Γενικούς Γραμματείς συνήθως, δεν έθεσε κανείς θέμα Επιτρόπου.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Μιλάει εκτός μικροφώνου). Μέχρι την Παρασκευή...

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλά, θα είμαστε εμπρόθεσμοι, μη στεναχωριέστε. Δεν πρόκειται να μείνει κενή η θέση και θα επιδιώξει η χώρα και το καλύτερο χαρτοφυλάκιο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (δεν ακούγεται).

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτή τη διαδικασία την καθορίζει η Συνθήκη και την καθορίζει ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο οποίος ήδη έχει διοριστεί και ο διορισμός του έχει επικυρωθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Γνωρίζετε το ρόλο του Προέδρου της Επιτροπής και το ρόλο των εθνικών κυβερνήσεων στο διορισμό των επιτρόπων. Και όλα τελούν υπό την έγκριση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εσείς ξέρετε ότι από πίσω το παρασκήνιο είναι τεράστιο με τα χαρτοφυλάκια...

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σας είπα, δεν είμαι εγώ αυτός που θα σας ενημερώσω για το θέμα, απλώς οριοθετώ την ευθύνη μου και την αρμοδιότητά μου. θέλετε να με ρωτήσετε τίποτα άλλο;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει περίπτωση να αυξηθεί η ελληνική παρουσία στο Αφγανιστάν;.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η ελληνική παρουσία αποφασίστηκε λεπτομερώς την προηγούμενη εβδομάδα στη σχετική συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ. Αυτή είναι μια οριστική απόφαση, έχει ανακοινωθεί, ούτως ή άλλως προετοιμάστηκε με πάρα πολύ μεγάλη προσοχή, δεν έπεσε ως κεραυνός εν αιθρία.Λάβαμε υπόψη μας όλα τα δεδομένα και την ανακοινώσαμε και στο Συμβούλιο Υπουργών Άμυνας εδώ, άρα δε θα αλλάξει αυτή η απόφαση, όπως την ανακοίνωσα την προηγούμενη Παρασκευή.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει το ενδεχόμενο να ενισχυθεί η ελληνική δύναμη στο Αφγανιστάν;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, είπα, είναι αυτό που ανακοίνωσα από την προηγούμενη Παρασκευή.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μετακίνηση;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κάποιοι είχαν ήδη καταγράψει την επικείμενη μετακίνηση στα δυτικά, στη Χεράτ και από ένα σημείο και μετά σε μια πολύ κρίσιμη περιοχή που είναι η Φαράχ. Υπήρχε πράγματι μια καταρχήν απόφαση του ΚΥΣΕΑ του προηγουμένου Ιανουαρίου, του Ιανουαρίου του 2009, αλλά αυτή τελούσε υπό μια σειρά προϋποθέσεων και είχε διάρκεια μέχρι το Δεκέμβριο του 2010. Δεν επρόκειτο ούτε για απροϋπόθετη ούτε για διαρκή απόφαση. Τώρα λάβαμε την οριστική απόφαση εκτιμώντας και τα νέα δεδομένα.

Όταν υπάρχει τόσο έντονος προβληματισμός στην αμερικανική διοίκηση, όταν δυσκολεύεται η αμερικανική διοίκηση και εύλογα, λόγω της πολυπλοκότητας του προβλήματος, να λάβει μια στρατηγικού χαρακτήρα απόφαση, όταν υπάρχει αυτός ο προβληματισμός σε όλες τις χώρες οι οποίες διατηρούν τους λεγόμενους εθνικούς περιορισμούς τους, τα caveats, τι να παραξενέψει η θέση της Ελλάδας.

Η θέση της Ελλάδας είναι συγκροτημένη, υπεύθυνη, εντάσσεται σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τις διεθνείς συμμετοχές μας, για όλη μας τη δραστηριότητα μέσα στο ΝΑΤΟ και μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ως εκ τούτου νομίζω ότι έχει γίνει με πολύ μεγάλη σοβαρότητα δεκτή, ως μια υπεύθυνη, καθαρή θέση που διατυπώνεται με ένα σκεπτικό και χωρίς να αφήνουμε να εκκρεμούν θέματα. Όχι δεν έχουμε την αίσθηση ότι υπάρχει κάποια πίεση ή κάποια δυσαρέσκεια.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Δεν ακούγεται).

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Επίσης με την ευκαιρία αυτή, επειδή είδα διάφορα δημοσιεύματα στον ελληνικό Τύπο σήμερα, θέλω να σας πω ότι το ζήτημα της λεγόμενης αντιπυραυλικής ασπίδας, για το οποίο βλέπω να υπάρχει πολύ μεγάλος θόρυβος σήμερα στις ελληνικές εφημερίδες, ήταν αντικείμενο της άτυπης Συνόδου των Υπουργών Άμυνας του ΝΑΤΟ στην Μπρατισλάβα στις 21 και 22 Οκτωβρίου. Ο Αμερικανός ομόλογός μου ο κ. Γκέιτς, ο οποίος όπως ξέρετε ήταν Υπουργός Άμυνας και επί προεδρίας Μπους, παρουσίασε με πολύ προσεκτικό και μετριοπαθή τρόπο το νέο αμερικανικό σχέδιο.

Τόνισε σε δυο διαδοχικές παρεμβάσεις του, πέραν της εισήγησής του, το γεγονός πως το νέο αυτό σχέδιο λαμβάνει υπόψη τις ανησυχίες της Ρωσικής Ομοσπονδίας και διασφαλίζει τη δυνατότητα διαλειτουργικότητας με ρωσικά συστήματα, εάν αυτό το επιθυμήσει η ρωσική πλευρά.

Είναι ένα σημείο στο οποίο επέμεναν κι άλλες χώρες όπως η Γερμανία, η Νορβηγία και εμείς και εν πάση περιπτώσει ακόμη βρισκόμαστε στην πρώτη φάση ενός σχεδίου που ακόμη δεν έχει παρουσιαστεί στην ολοκληρωμένη του μορφή. Οι παρουσιάσεις που γίνονται στο Διαδίκτυο έχουν εμπορικό ή τεχνοκρατικό χαρακτήρα, δεν είναι παρουσιάσεις πολιτικές, δεν είναι παρουσιάσεις διακρατικές – διακυβερνητικές.

Άρα δεν έχουμε τεθεί ούτε προ ερωτημάτων, ούτε προ προτάσεων, ούτε προ διλημμάτων. Εμάς μας ενδιαφέρει η ασφάλεια της χώρας, μας ενδιαφέρουν οι μεγάλες προτεραιότητές μας, το επίπεδο των ελληνοαμερικανικών σχέσεων είναι πάρα πολύ καλό, αλλά βασίζεται στους καλούς λογαριασμούς που κάνουν τους καλούς φίλους.

Υπάρχουν θέματα που μπορούμε να αντιμετωπίσουμε με ευκολία, για παράδειγμα ο αγωγός καυσίμων στη Σούδα στο Μαράθι και υπάρχουν θέματα τα οποία είναι από τη φύση τους εξαιρετικά πολύπλοκα και πιο αργής εξέλιξης. Άρα δεν υπάρχει καμία δέσμευση της χώρας, δεν υπάρχει καμία ειλημμένη απόφαση, δεν υπάρχει κανένας λόγος να διεξάγεται μια δημόσια συζήτηση η οποία είναι και πρόωρη και πρόχειρη και πρέπει στα θέματα αυτά να είμαστε όλοι μας -και γι' αυτό απευθύνομαι στα Μέσα Ενημέρωσης- όσο γίνεται πιο ακριβείς και διστακτικοί.

Γιατί η Κυβέρνηση πρέπει να λαμβάνει υπόψη της όλες τις παραμέτρους και τις λαμβάνει υπόψη και ακόμη δεν έχει συζητηθεί το θέμα αυτό, ούτε στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ούτε σε διμερές επίπεδο μεταξύ Ελλάδας κι άλλων κρατών - μελών του ΝΑΤΟ, που είναι χώρες ευρωπαϊκές, αλλά και χώρες μη ευρωπαϊκές, πέραν των Ηνωμένων Πολιτειών.