Ερώτηση 626/03-08-18 της Βουλής των Ελλήνων
Πέρασαν δέκα ημέρες από τη φωτιά της Αττικής, που στοίχισε τη ζωή σε δεκάδες συνανθρώπους μας και προκάλεσε ανεπανόρθωτες καταστροφές και τα ερωτήματα, καθημερινά πληθαίνουν.
Οι αποκαλύψεις, που βλέπουν καθημερινά το φως της δημοσιότητας, επιβεβαιώνουν την ανικανότητα της κρατικής μηχανής της Ελληνικής πολιτείας στην αντιμετώπιση και στη διαχείριση της κρίσης.
Η Ελληνική πολιτεία είναι ο Πρωθυπουργός, οι Υπουργοί, οι Βουλευτές, οι Περιφερειάρχες, οι Δήμαρχοι και οι Κοινοτάρχες. Βέβαια, και η Πολεοδομία, Δασαρχεία, Αστυνομία, Πυροσβεστική, η περιβόητη «Κρατική Μηχανή», που πρέπει να είναι παρούσα, συντεταγμένη σοβαρά, να καταφέρνει κάθε φορά, όταν τα φυσικά φαινόμενα «κάνουν την εμφάνισή τους», να δηλώνει ΠΑΡΟΥΣΑ, να βοηθά να δίνει λύσεις, δηλαδή να λειτουργεί το κράτος.
Χρόνια τώρα ζούμε την ίδια συμπεριφορά. Όταν έχουμε μια βιβλική καταστροφή, ευθύνες υπάρχουν και πρέπει να αποδοθούν.
Ναι, ευθύνες υπάρχουν… Τι άλλο πρέπει να συμβεί, πόσοι άλλοι άνθρωποι πρέπει να χάσουν την ζωή τους, για να καθίσουν όλοι, μα όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, να χαράξουν από κοινού και κυρίως να συμφωνήσουν ότι όσες κυβερνήσεις και να αλλάξουν, θα υλοποιήσουν με συνέπεια και συνέχεια. Αντί να ωρύονται, να καταγγέλλουν ο ένας τον άλλον, θα τιμήσουν περισσότερο την μνήμη των νεκρών, αν δεσμευθούν και αν αρχίσουν να κάνουν όλα αυτά που έπρεπε να είχαν κάνει εδώ και δεκαετίες.
Αλλά πέρα από τις διαχρονικές παθογένειες είναι σαφές ότι έγιναν και λάθη στη διαχείριση. Η έκβαση της κατάσβεσης κρίνεται πάντα από την αρχική επέμβαση. Και όπως λένε οι Γάλλοι (ΚΟΡΥΦΑΙΟΙ): «Το πρώτο λεπτό η πυρκαγιά σβήνεται με έναν ποτήρι νερό, το δεύτερο λεπτό με έναν κουβά νερό, το τρίτο με μια δεξαμενή νερό, μετά κάνουμε ό,τι μπορούμε».
Η Πολιτική Προστασία πρέπει να προβλέπει και να παρεμβαίνει αποτελεσματικά να μην ξαναθρηνήσουμε και άλλους συνανθρώπους μας.
Ο καταλογισμός ευθυνών πρέπει να είναι αποτέλεσμα αντικειμενικής έρευνας που οφείλει να λαμβάνει υπ’ όψιν τα πάντα: από τις συνθήκες που είχαν διαμορφωθεί στον οικισμό και την ανοχή σε αυτές μέχρι τον τρόπο που αντιμετωπίστηκε η φωτιά επιχειρησιακά.
Επειδή, στην κοινωνία υπάρχει πραγματικός πόνος, θυμός, απόγνωση, πένθος, απορίες και ξεροκέφαλα ερωτηματικά που απαιτούν απαντήσεις, καλείσθε να απαντήσετε στα παρακάτω:
1. Γιατί δεν λειτούργησε ο αριθμός «112» που δίνει τη δυνατότητα να λάβουν μήνυμα όλοι οι κάτοχοι κινητών τηλεφώνων που βρίσκονται σε περιοχή που κινδυνεύει;
2. Γιατί η Κυβέρνηση δεν αξιοποίησε τα μέσα ενημέρωσης για να προειδοποιήσει τους κατοίκους να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους;
3. Με βάση ποιο σχέδιο εξελίχθηκε η διάσωση των ανθρώπων που έπεσαν στη θάλασσα;
4.Πολλοί από τους διασωθέντες αναφέρουν ότι περισυνελέγησαν από ιδιωτικά σκάφη, από πλοία που περνούσαν τυχαία και βάρκες εθελοντών. Το Υπουργείο Ναυτιλίας πότε ενεργοποιήθηκε;
5.Γιατί την ώρα της εξέλιξης της πυρκαγιάς, αποβιβάζονται δεκάδες οχήματα στο λιμάνι της Ραφήνας και βάσει ποιας λογικής εκτρέποταν τα αυτοκίνητα από τη Λεωφόρο Μαραθώνος προς το Μάτι; Ποιος έδωσε τις σχετικές εντολές;
6.Πως είναι δυνατόν, όταν από τις 8.15 το βράδυ ήταν γνωστό το μέγεθος της καταστροφής, στις 12 τα μεσάνυχτα οι επιτελείς να διαβεβαιώνσυν μπροστά στις κάμερες τον Πρωθυπουργό ότι το φαινόμενο είναι σε ύφεση, ενώ δεκάδες άνθρωποι είχαν ήδη χαθεί; Δεν ήξεραν τι γινόταν ή συνειδητά ψεύδονταν;
7.Ελήφθησαν τα προβλεπόμενα από την νομοθεσία προληπτικά και προστατευτικά μέτρα πολιτικής προστασίας;
8.Γιατί δεν έγινε έγκαιρα προειδοποίηση για εκκένωση των περιοχών που επλήγησαν;
9.Από ποιον και γιατί ελήφθη η απόφαση να κλείσει η Λεωφόρος Μαραθώνος;
10.Θα προχωρήσετε στη πλήρη εφαρμογή του Ν. 4249/2014 για αναμόρφωση της Πολιτικής Προστασίας και πλήρη επιχειρησιακή αξιοποίηση χιλιάδων εθελοντών δασοπυροσβεστών;
11.Θα προχωρήσετε στην εισαγωγή, από την ερχόμενη σχολική χρονιά, υποχρεωτικής εκπαίδευσης για αυτοπροστασία από πυρκαγιές- πλημμύρες σε όλες τις βαθμίδες;
Ο Ερωτών Βουλευτής
Νίκος Νικολόπουλος